Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

måndag 7 juni 2010

Duppeditter

Jag har precis lärt mig ett underbart ord och det är just Duppeditter. Ordet kommer från Synnöve med bloggen "Blåbär och annat snadder" som finns i min lista.
Det ska vad jag förstår betyda t.ex. småprylar av olika slag men kan användas lite då och då.
Jag tyckte nu när jag lärt mig det här ordet så ville jag använda det och därför är dagens meny från mig lite Duppeditter som jag pysslade med i vintras.
Myggholk och knottholk har fått sina platser på väggen så nu hoppas jag bara att de hemska djuren ska förstå att de ska bo där. Jag funderar på att tillverka en fästingkoja också men vi får se.





























Det här är en Tuatara som är en ödla som finns på Nya Zealand. Det är alltså en s.k. souvenir så den har jag helt enkelt bara köpt. Vi har små ödlor på torpet så jag ville att de skulle ha en kompis.















Stenar gillar jag i alla former ("gubben" heter Sten, hihi) och jag har genom åren målat många.
Den här stora stenen låg vid ingången till torpet när vi kom dit och jag ville ju naturligtvis pilla till den lite så det blev två små fjärilar. Jag brukar ha en blomkruka på den också men har inte skaffat någon för året.














När vi tog över vår Jämtlandsstuga stod pappas gamla bärkont i källaren.
Den såg allt annat än fräsch ut men jag ville ha den kvar och nu har den blivit dekorerad med blåbär. Pappa plockade nog mest lingon eller hjortron i konten men det var lite enklare att måla blåbär så det fick det bli.





























Ha det jättebra tills vi hörs
Kram Maidi








13 kommentarer:

  1. Det var ju ett trevligt ord,och användbart.
    Jättefint det du målat, både på sten och kont.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  2. Vilka fina duppeditter, konten blev hur snygg som helst, undrar om jag har nån sån nånstans, men å andra sidan så kan jag inte måla så där fint/ Kram

    SvaraRadera
  3. Haha, du är för skön alltså. Joda duppeditter är ett bra ord. Dingser är inte helt fel heller. Här när man har reklam för Clas Olsson så är det dingser de har i butiken. Dingser för allt...

    Myggholken och knottholken skulle lätt kunna få bo här hos oss. De börjar komma nu. Det värsta är att de har så stora familljer med sig...
    Fästingkojan är jag mera osäker på här. Har tagit tre fästingar/flott på hundarna på snart 5 år. Men vi har ett annat otyg här då.. hjortellus eller älgflugan...
    Kanske en koja till dom, men älgskinn i...

    Sitter och ser ut på himlen. Den är grå. Trodde inte att grått kom i så många varianter...
    Men man lär sig nått nytt varje dag.

    Nu ska jag ut till den där dingsen som man kan fylla på vatten i, för att få den där drycken som är svart...
    Aha, en kaffebryggare säger vän av ordning hihi.
    Just det säger jag.
    Kopp, kopp :D

    SvaraRadera
  4. Duppeditter var ett bra ord och dom du gjort förträffliga. Jag hoppas du kommer på hur man gör en fästingsfälla.....den kan du ta patent på!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Hey! Kul att se att det finns myggholk också. Jag har mest sett flugholkar, de liknar lite dina knottholkar. Om du vill titta så finns det några här: http://kks.nu/store/index.php?cPath=79_106
    Tycker de är jättesöta, fina färger också:-) och det e ju extra bra att man hjälper hemlösa katter på köpet! Ha det fint ikväll

    SvaraRadera
  6. hehe......här var det kul saker :)
    Håkan

    SvaraRadera
  7. Hihi! det var ett nytt ord även för mig!..men passande!

    ha en fin vecka! kramis sanne

    SvaraRadera
  8. Det var ett passande ord för alla små kul grejer. =)

    SvaraRadera
  9. Duppeditter skulle vi nog behöva allihop då och då...
    Myggor och knott är vi inte så besvärade av här nere men en snigelholk skulle man kanske bygga?
    Bärkonten blev ju jättefin!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Kul!
    Gillar dina mygg och knottholkar.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. jaha, duppeditter var det ja...fina var de med.kramis semlan

    SvaraRadera
  12. Härligt! Underbart!! Kreativt!!!
    Gillar detta:)
    Kram Annika

    SvaraRadera
  13. Kreativt!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv