Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

lördag 28 augusti 2010

Hagel och Curry

Ja jag vet att det inte syns ett dugg men jag försökte i alla fall att få en bild på den enorma hagelskuren som kom här för ett par timmar sedan.
Lördagen är här och det är den bästa dagen på hela veckan för då är jag alltid ledig.
3 eller 4 nättar per vecka jobbar jag och då är jag totalt frånvarande från allt vanligt liv eftersom jag då sover bort dagarna.
I Torsdags tackade vi av en nybliven pensionär och varje gång detta sker blir jag så avundsjuk. Jag vill också gå i pension men det dröjer nog ett tag till tyvärr.
















Jag tycker det är lite märkligt! Man köper en fin "brödburk" och förväntar sig att brödet inte ska ligga utslängt lite överallt och bara efter ett par dagar ser det ut så här.
Hur får man en "gubbe" och 2 tonårs-barnbarn att fatta att brödet ska ligga iiiiii burken.?
















En så här ruggig dag passar det med Curry-kotletter till middag med lite kraftigt rött till.

















Vår nästan mest älskade familjemedlem har inte fått så stort utrymme här på bloggen men nu har vi skaffat en ram som passar perfekt till vår älskling. Här på bilden är Knutte ganska ung för numera har allt det mörka övergått i grått.
Knutte fyller snart 11 år och är numera en mogen man.
















Om det är någon som kommer ihåg det så vann jag en handduk hos "Ljuvligt lantligt" för en tid sedan och jag bestämde mig direkt att det skulle bli en duk med spets på. Spetsen blev färdig uppe i Jämtland men nu har jag äntligen sytt fast den och är faktiskt rätt så nöjd med resultatet.



























Jag kom över ett par små brödkorgar i våras som jag först sprayade med vit färg och sedan målade lite duttar på.
De passar bra till småkakor m.m.











































Att städa tycker jag är ett lite märkligt fenomen. Hur man än beter sig så blir man ju aldrig liksom färdig för efter en mycket kort tid måste man göra om proceduren.Det kanske är sant det som sägs att "Det är bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete".
Texten till det här har jag ju sedan länge i min side-board men i somras på en marknad i Jämtland hittade jag den här lilla tavlan som jag hängt ovanför våra sängar.
Texten ger mig ytterligre ett skäl till att skippa städningen.































Kram på er Maidi





31 kommentarer:

  1. Problemet med brödet och brödburken känner jag igen,jag tror inte de förstår vitsen med den.
    Texten på tavlan är underbar... :)

    SvaraRadera
  2. Lika med brödet här också;)

    Ha en fortsatt bra helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det märkligt det där med brödet . Och även andra saker i köket. T.ex. tidningarna i tidningskorgen och inte över hela bordet. Ja man hjälper väl till lite själv ibland. Fin duk och jättesöta korgar. Du är duktig att piffa till saker. Ha en skön lördag kväll. // Eva

    SvaraRadera
  4. Currykotletter såg gott ut, har du något recept att dela med dig av!!

    Den där handduken känner jag igen, hos mig blev den såklart kuddar! ;D

    Här har det också haglat rejält idag.

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  5. Brödburksproblemet verkar vara generellt. Det ser likadant ut här. Ibland vill man ge upp, men det har inte skett än. Söt korg och duk.

    SvaraRadera
  6. Heej! Kul brödbild! ;-) O vilken spets sen! Wow. Kramar

    SvaraRadera
  7. Jobba natt, ja då är man verkligen utslagen sedan,jag trivdes inte med nattjobb.
    Städa, ja stor vits med det är det ju inte, men det känns ju skönt en liten stund iaf.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  8. Dammtussar är bevis på att något roligare blivit gjort! :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Tack snälla för din kommentar! Som du såg blev det ju bara detaljbilder helheten är inget att visa ska röja imorgon.
    Härligt inlägg här har änglarna tofflor så det förslår!
    Ha en fin kväll!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  10. Det är bara att sluta dammsuga för inte vill mann att änglarna fryser om fötterna.Problemet är att det då blir jag som får jättesnuva...
    Stackars änglar eller stackars jag!
    Vad du hinner mycket. Och så många roliga ideer du har.
    ha en mycket bra helg med lite sol i stället för hagel och regn.
    Anje

    SvaraRadera
  11. Hahahohoohihiiii! Precis samma sak här! Och då är det ENBART mannen som beter sig så där - lämnar brödet ovanpå lådan!!! Säger jag om det, GNÄLLER jag! Grrrr!

    Jättefint med korgarna, visa dem när du är färgig! Matdelen av ditt inlägg kommenterar jag inte för annat, än att det ser gott ut (trots att jag inte äter rött kött). Köket har jag i detta hushåll enbart för att det är roligt att inreda...(nå nää, mannen och dottern håller mina linjer i form - de lagar mat).

    Kram och sköna söndag till dig!
    -Pia-

    SvaraRadera
  12. Duken och Korgarna - JÄTTEFINT !
    Det där med brödburken - ingen orkar lyfta på locket, lika hos alla, jag har ljus i min brödburk istället.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  13. Hej!
    O...vänta nu...Hunden, så söt! Duken blev jätte fin! Maten såg gott ut!...och allt annat jätte fint:)
    Hoppas du har haft en trevlig helg och önskar dig en skön söndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  14. Kotletterna såg goda ut. Har du ett recept,eller kör du på en höft? Änglatavlan var verkligen bra. Det skall jag komma ihåg när det börjar röra på sig i hörnen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Mmmm curry...min son säger att jag är curryberoende.
    Idag blir det kyckling med...curry.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  16. Ånej har du precis samma problem med snygg brödburk och man och barn som lägger det ovanpå!
    Ja jag har provat alla metoder men inget tycks hjälpa.
    Curry mums det var ett tag sedan skall absolut bli något med curry dessa kylslagna dagar.

    Hurra vilken härlig text med dammtussarna och änglarna, den vore som klippt och skuren för mig.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  17. Med hjälp av zoomning ser man att det regnar väldigt stora droppar alt haglar det. :)

    SvaraRadera
  18. Men du, en idé om brödet... ta och göm brödet och då när gubben eller barna vill ha bröd och undrar var det är, säger du lugnt att: det ligger väl i brödburken! Haha, kanske de lär sig... Curry är gott!
    hulda

    SvaraRadera
  19. Det där med brödet...tja, du är väl inte den enda som hittar brödpåsar överallt.
    Jag är ju glad över att de klarar av att bre sina mackor själva, men vore ännu gladare av om de kunde plocka undan smulor och andra rester efter sig...
    Kram Elle

    SvaraRadera
  20. Höll på att skratta ihjäl mig åt brödburken - jag har precis tagit bort vår, den stod alltid tom och som hos er låg bröden inte i den. Never, ever, så nu har den åkt upp på vinden.....

    Så pysslig du är, spetsen är underbart fin och gjorde sig verkligen på handduken som blev duk och brödkorgarna är ju små konstverk. Hur gör man när man duttar så fint och det inte rinner ut eller hamnar överallt....?

    Är familjen Nawa era vänner eller vänners vänner? Jag bara undrar om du eller mannen är fena på japanska? Kanske jag i så fall kunde åkt till er istället för så långt för att putsa på min halvglömda japanska.....nåja, det går bra ändå men det är rätt kul att klara sig lite om och när man hamnar där....

    Jag använde aldrig någon av toastolarna. På 70 talet när vi var där lite längre var det ovanligt med vanliga toastolar, i alla fall på landet där vi var. Mest var det hål i golvet, du vet. Nåja, utvecklingen sker, så att säga.

    Tack för rara kommentarer!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Ja, det här med brödburkar, det verkar vara så lite överallt, man gör så fint och sedan är det som vanligt ändå.

    Gott med currykotletter, mums. Grattis till vinsten, det var en rar vinst tycker jag.

    Och så sant, inte ska man städa för ofta, det blir ju ändå skitit snart igen, lika bra att dra ut på det hela. Kramar och ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  22. Hej Maidi!
    Tack för din snälla hälsning hos mig! Hoppas du kan njuta sen när du är ledig!
    Har det bra!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  23. Hej igen och tack för att du berättade om er japanska familj. Visst är dom lite söta, om man nu skall kategorisera. Undrar om det kan vara tygbitar som man knyter ihop och bär saker i, det gillar dom att ge bort har jag också märkt!
    Ja, vi fortsätter våra liv här i vårt fina land, vi, gott!
    Kramar

    SvaraRadera
  24. Brödburksproblemet känner jag igen. Numera förvarar jag prylar i den istället. Som tur var så stod det inte brödburk på den och då är det ju lättare att använda den till annat.
    Jättesöta brödkorgar. Tror jag skall måla om de vi har på jobbet.
    Kram

    SvaraRadera
  25. DU är ju bara för go, tack för den kommentaren den gjorde mig så glad...:D så du har oxå en gammelgubbe hemma hos dig, Otto fyllde 11 i maj men är fortfarande pigg och lekfull men börjar bli ganska stel i baken..

    Så himla rar änglabilden var, vart har du köpt denna....kramen

    SvaraRadera
  26. Pyssliga du! Har du handvirkat hela spetsen?
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  27. Snygg tom brödburk... du kan ju alltid ha blommor i den:)

    Du är allt en riktig pyssling du... brödkorgarna gjorde du så söta! Och vilken snygg spets du virkat... jätterart runt handduken (?)Jag virkade mycket förr men nu när jag är pensionär (haha, nu blev du avundsjuk igen) så har jag inte tagit i en virknål utom när jag lärde barnbarnet virka! Konstigt hur det är. Kanske nåt att ta till i vinter?

    Knutte passar som handsken i ramen, en riktigt stilig herre ser jag.

    Ha det bra.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  28. Den där versen ska jag tänka på...ofta! Ha ha! De små korgarna blev jättefina!

    SvaraRadera
  29. Skynda inte till pensionen. Njut av dagen i dag och alla andra dagar, men jag förstår hur du tänker. Märkligt fenomen det där med brödburken.
    Söta korgar :O) Kram Katarina.

    SvaraRadera
  30. Hej! Gå inte och vänta på pension. Lev här och nu! Säg upp onödiga tidningsprenumerationer, dra in på kläder och prylar, byt bil eller nåt annat som kan fungera i ert liv och gå istället ner i tid på jobbet. Kanske fungerar det inte men har hört alltför många prata så, och de slösar liksom bort många fina stunder genom att gå och vänta. Nu tycker jag inte att du verkar ha ett tråkigt liv. Tvärtom verkar du mysa med familj och vänner i ert härliga torp. Och en hel del vackert pyssel hinns med :)

    Ha det gott! ♥ Kram Milla

    SvaraRadera
  31. Du är pysslig och påhittig du! Bl a duken är så fin!
    Jag väntar på att du mailar adressen åt mej :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv