Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

tisdag 17 september 2013

Nu är den här

Ja, nu får man allt säga att den är här, den där hösten som alla pratar om.
Vi sitter fortfarande stundtals på balkongen där vi har tak över huvudet men på altanen är det mest bara blött nu.
Den höll i sig ända tills i Söndags, sommaren i alla fall.
Sen vi blev av med torpet måste vi ju se till att fylla helgerna med andra saker så ibland åker vi ut och hälsar på folk.
I Lördags var det "gubbens" systerdotter som fick den stora äran.
Hon har bott i Norrköping i 25 år men nu har hon fått jobb på Tjörn och nyligen flyttat dit.. 
Vädret var strålande så vi tog med picknick-korgen ner till den s.k. nybyggda kanalbryggan.
Somliga kunde inte hålla sig, utan plaskade i vattnet en stund.
En fikastund här i solen var riktigt härligt.
Vårt s.k. matsalsbord får stå ut med det mesta.. Nu har jag fyllt det med diverse pryttlar.. Jag ser att det mesta är ljus av alla sorter och det kommer ju att behövas snart.
Vi har äntligen gjort oss av med vårt gamla vitrinskåp och väntar nu på en ny Apotekardisk som är beställd..  Pryttlarna får ligga här så länge.
Hela sommaren har det kommit in flugor och en del getingar  men härom kvällen hade vi besök av en alldeles för stor Spindel..  Jag vet inte var "gubben" gjorde av den men jag ville inte gå ut i köket så länge den var kvar..  Hur kan en harmlös spindel ge såna rysningar, kan man undra.
Det känns som att det kommer att gå fort nu tills vinterkylan tränger in  och då blir man ju ofta kall om fötterna..
Jag gjorde mig ett par tofflor och de var så roliga och enkla att virka framför TV:n så det blev 3 par.. 
Ofta är jag lite sån, varför inte göra flera stycken när man ändå håller på.
Restgarner har jag ju faktiskt gott om :)
Kram på er

Maidi


39 kommentarer:

  1. De ser så varma och sköna ut! Och vilket härligt dopp i havet!

    SvaraRadera
  2. Såg lite kallt ut det där badet, brrr!;)
    Fina tofflor! Stickade ett gäng liknade här om året, men dom var inte sådär fina!:/ Mönster?
    Ha en fin tisdag!:)

    SvaraRadera
  3. Kreativa, flitiga du!:)
    Sköna tofflor kan man väl aldrig få tillräckligt många av. Man kan ju dela med sig också om så behövs. Passliga presenter att ta med som gåbortblomma

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Men vilka goa tofflor du virkat. Toppen med sådant handarbete vid tv´n. Hösten ...ja det är väl bara att konstatera att den är här nu. Idag har jag fått tända i kökspannan. Det var så kallt när jag kom ner i köket i morse. Det är väl bara att gilla läget och ta på tofflor, tända ljus och mysa.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Se där, fler än jag som badar! Är detta mellan Tjörnekalv och Tjörn?
    Himmel så mycket pryttlar du har att ställa in i din nya apotekardisk, kul att få en sån disk.
    Har du nåt mönster till de goa tofflorna?
    Ha det fint i höstvädret!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  6. Så skönt med bad i det fortfarande sommarvarma havet! Här är det också ca 20 grader i vattnet, så är det bara varmt i luften, så badar jag gärna!
    Fina sockor du virkat, men är det inte väldigt halt att gå i sådana?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      vill bara tipsa om att halkskydd finns att köpa på sprayburk (tror jag det är). Då blir det samma effekt som på halksockor. Kanonbra.

      Radera
  7. En bra tanke det där att gör fler på samma gång. Så gör jag också ibland. Det sparar ju liksom tid om man ändå har åtgång för fler.
    Verkade skönt med er picknick men verkligen inte badet. Säkert var mannen en piggelin efteråt.Jag ryser när jag tänker att jag skulle gå i så här dags.
    Ha det gott du.

    SvaraRadera
  8. Vilken mysig picknick!

    Och vilka fina tofflor! På vintern brukar ha en korg med tjocka sockor i hallen så att den som vill får låna ifall man är frusen om fossingarna. Såna fina som dina tofflor skulle passa utmärkt även till det ändamålet.

    Säger bara IIIIIIIiiiiiiiiiiiiiii om det där äcklet till spindel! Ryser ända in i märgen! Iiiiiiiiiiiiii!

    Ha det gott!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  9. Ja nog är det höst, men just idag
    har vi soligt och varmt. Roligt
    och åka till Tjörn och ha picknick.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Du är flitig som vanligt. Skönt med tofflor nu när vi vet vad som komma skall!

    Kram från Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. Ja, nu känns det att hösten är här. Har inte gjort någon brasa i kaminen ännu, men luftvärmepumpen har vi satt igång.
    Så söta dina tossar är - varma och go´a.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  12. du , jag har spindelfobi!
    margareta

    SvaraRadera
  13. Det regnar så smått nu och är mörkt så just nu infinner sig en höstkänsla. Ser sköna ut dina tofflor, kram

    SvaraRadera
  14. SÅ en Norrköpingsbo har flyttat till TJörn, då kan man tala om miljöombyte, låter supertrevligt, ha en fortsatt fin vecka, hösten kom med besked idag, kallt som bara den, kram

    SvaraRadera
  15. Trevlig utflykt... kul att få se något nytt...
    Härliga tofflor... jag kör med raggsockor när vinterkylan kommer...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  16. En riktigt tuff badgubbe har du visst där! Tofflorna ser jättemysiga ut, även här kan man snart behöva såna.

    SvaraRadera
  17. Men fy den hin håle så kallt det måste ha varit i vattnet. Vilken friskus!
    Jag skulle också behöva göra mig ett par tofflor. Jag fick två par av min granne som är en mästare på sådana. Dessa har jag dock slitit ut så nu kanske det är dags att jag lär mig göra egna.
    Spindeln var hyfsat stor och du fick en fin bild på den i alla fall.

    SvaraRadera
  18. Du är ju för rolig...."lika bra att göra fler när man ändå håller på". Det där skulle kunna vara jag som sa. Därför ligger det också en hel del virkat och stickat i min "färdig"låda. Ett tu tre behöver man något att ge bort !!! Helgen var fantastisk och hos oss var det också bad som gällde. Man måste ju suga ut det gottaste så länge det går.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  19. Har också en viss...respekt...för spindlar och vill inte ha dem inne, speciellt inte de där jättestora. Fick veta av en bekant att de kan bli långt över 30 år gamla och lever fredligt på samma ställe hela tiden. Hade en gigant här inne som jag trodde jag skulle dö när jag såg härom dagen. Tog mig i kragen och tänkte att om jag döpte den till något så kanske jag skulle kunna stå ut. Har hört att man har svårare att döda någon som har ett namn. Döpte den rysande till Stefan och kände mig riktigt stolt när den paniksprang in under soffan Dagen efter säger min son: Mamma, jag såg årets största spindel i morse och skyndade mig att mosa den, bra va? ...Stefan...Ja, så var det med den historien:I
    Kram Annika

    SvaraRadera
  20. Hui! Det måste ha varit kallt i vattnet! Vilken hurtbulle! Ni är verkligen aktiva med allt möjligt. Stugan saknar ni troligen nu och då, men var sak har sin tid i livet och man fyller upp med olika upplevelser. Vet inte hur länge vi kommer att ha vårt hus med stor gräsmatta och samtidigt villan på skären, också med gräs som måste klippas. Fästingarna måste hållas borta. Nåja, tiden visar.

    De där sockorna vill jag gärna ha recept på!!! Inte brått, men nångång!

    Ha så bra!
    kram

    SvaraRadera
  21. Åh våga han bada nu!! Inte dåligt,jag har inte badat på hela sommaren,hihihi.Du dessa spindlar,åh jag ryser när jag ser sån asora.Gubben får ta den men han måste visa mej så jag vet att den är borta..Kramelikram Gunilla

    SvaraRadera
  22. Hej Maidi . Oj oj vilka fina tofflor. Superfina.
    Härligt med en utflykt till Tjörn. Där är det vackert. Har en kompis som bor i Fjällbacka , henne besöker jag varje år. Och då blir det ofta så att vi åker över Tjörn.
    Ja marknaden var så kul. Vi fick sälja en hel del. Det känns ju alltid bra.
    Ha det så bra
    Kram Gittan

    SvaraRadera
  23. Va' härligt att se ditt matbord för det ser likadant ut som här hos mig, överfullt av annat än mat.
    KRAM
    Eva

    SvaraRadera
  24. Tjörn är underbart, men bada nu, aldrig i livet hu...
    De där stora spindlarna gillar jag inte, jag tror den heter vanlig husspindel. Honan är nästan dubbelt så stor som hanen.
    Du är så flitig, de där sockorna ser mysiga ut.
    Jag får väl plocka fram mina garner nu, dags att sticka nya vantar och en ny mössa.
    Ha det bra
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  25. Ja äntligen är hösten här :). Jag badade faktiskt också i lördags men nu är det nog färdigbadat för i år. Tror du att t o m jag skulle kunna virka såna tofflor? De ser jättemysiga ut.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  26. Hösten har kommit till södra delen av landet sedan i söndags. Spindlarna kryper in så fort man öppnar fönstren men som tur tar hunden de flesta. Att sticka är mysigt! Kram

    SvaraRadera
  27. Bada nu, burrrr så kallt. Vi har också en del bamse spindlar inne nu.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  28. Så mysigt och fina bilder. Tofflorna ser gosiga ut att stoppa fötterna i :) Ha en bra dag. Kram Anna

    SvaraRadera
  29. Jag har aldrig lärt mig den där konsten att göra nåt nyttigt medan man ser på tv:n. Så fina de blev!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  30. Ja nu är hösten här. Läbbig spindel men otroligt mysiga tofflor.
    Kram

    SvaraRadera
  31. Hej på dig!
    Halkade in här och ser du skriver om bl.a hösten. Ja nu är den här. Men visst är den mysig åkso.
    Ser du har en bossespindel här åkso...hahaha. Jag kallar min spindel i duschen för bosse, men vi är inga vänner hehe.
    Ha en fin helg nu!

    SvaraRadera
  32. Du har många järn i elden som vanligt! =0)
    Vilken fin utflykt ni var på. Men bada?! Hur många grader kan det vara tro?
    Gott med tofflor nu.
    Ha en fin söndag!
    Kram!

    SvaraRadera
  33. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Kul, ser en till badkruka, jag älskar att bada...:))
    Var köper du apotekardisk, är det med massor av lådor?

    Vackra tofflor du har gjort.

    Njut av vackra hösten
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  34. Av bilderna att döma finns det liiite sommar kvar trots allt, åtminstone är det så jag vill se det;)

    Vilka ljuvliga tofflor du har gjort! De blir goa att ha i höstrusket.

    Kram!

    SvaraRadera
  35. Godmorgon.
    Här var det badbilder och annat fint.
    Hoppas hon kommer trivas där nere nu. Är ju från Peking själv.

    Hur går det med bloggen, fått ordning på vad som var galet?
    Hör av dig annars.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  36. sÅ TREVLIGT, VAR DET VERKLIGEN 19 GRADER I HAVET, NEJ DET
    TROR JAG INTE. TREVLIGA BILDER DU VISAR, TJÖRN ÄR JU SÅ FINT, INGET ATT KLAGA PÅ.DET VAR VERKLIGEN MILJÖBYTE.

    SvaraRadera
  37. Såå vackra bilder..ser så härligt ut!!
    En sån där exakt lika spindel hade vi inne för ett par år sedan...grymt stor och den kom in under ett kalas! Gästerna trodde vi fejkat eftersom det var halloween-tider....fniss...
    Jättesöta tofflor...jag har varit inne på nåt liknade men inte kommit igång ännu...nu fick jag inspiration till dessa...hiih tack vännen!!
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  38. Vilka fina tofflor. Skönt för en kall vinterdag. Jag hoppar aldrig in i Svenskt vatten. Det är för kallt för mig.
    Idag hade vi minusgrader för första gång. Nu längtar jag till sommaren igen! :)
    Kram

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv