Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

måndag 14 oktober 2013

Härligt väder och skaldjur i mängder

Ett makalöst Oktoberväder har vi och i Lördags åkte "gubben", jag och Knutte  ut till Rörö där gubbens syster med man har ett litet sommarhus..
För att komma dit måste man åka med 2 färjor och vi var som vanligt ute i god tid så det blev lite loppis på Hönö i väntan på färjan.
När vi kom fram blev det fika på altanen och i den gassande solen åkte jackorna av.
När vi satt där på altanen kom en fiskare förbi på sin flakmoppe..  Massor av nyfångade krabbor hade han och jag beklagade mig att vi inte hade några kontanter.  Jag ska inte ha betalt för de här sa han och lämnade allihopa.  Några stora humrar lämnade han också..
Efter fikastunden tog vi en långpromenad runt ön..  På bilderna kan man se hur härligt vädret var..
När vi kom tillbaka till huset efter den långa promenaden smakade det bra med god mat..
Till slut blev det dags för oss att ta färjan hem igen och då fick vi med oss 4 stora krabbor + flera extra klor..   Knutte var nästan lite rädd för de konstiga varelserna..
Jag fick koka dom i 2 omgångar eftersom de var så stora...  Jag har bara kokat krabba en enda gång tidigare och var lite rädd att salta för lite eller för mycket men nu kan jag lägga krabbkokning till mitt CV.. Jösses vad goda de blev.
När vi själva ätit oss mätta och belåtna ringde jag till äldsta barnbarnet och frågade om hon ville ha.. Hon kom direkt och satt länge och smackade :)
En helg fylld med vackert väder och massor av skaldjur blev det , men nu äter jag nog inte skaldjur på ett tag tror jag..
Nu ska jag krypa upp i soffhörnan med min nya tidning..  så

Kram på er
Maidi

34 kommentarer:

  1. Tycker alltid att det är så kul när någon varit på öarna. Vi bodde, när jag var ung, på Bohus Björkö så det är lite av mitt liv, liksom. Det är nåt speciellt och människorna är snälla och rara mot varandra (inbillar jag mig). Mina föräldrar fick ofta också skaldjur så där bara......Fast jag tycker ju inte om skaldjur, men det är lyx i alla fall och jag äter tappert när jag blir bjuden!
    Vilket härligt väder ni hade!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. O´boy! Jag får nog köpa en burk med krabba! Det är det enda som finns här.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  3. Vilken ljuvlig utflykt till ett makalöst vackert ställe.
    Jag älskar skaldjur, men det vete sjutton om jag skulle klara av att koka dem själ...:-/

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  4. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Hej Gulliga...
    Så mycket fina bilder, det landskapet skulle man verkligen göra en sommar (vi reser en hel del i vårt avlånga land) men just den här delen har vi missat :))

    Så gott med skaldjur, vilken bussig fiskare.

    Måste fråga, från ett tidigare inlägg, var har du fått tag på formen till händerna? Det ser jättefin ut.

    Önskar dej underbara höstdagar.
    Kram Margaretha

    SvaraRadera
  5. Vilken festmåltid! Utan att han ville ha betalt! Mums, det låter så gott... förstår barnbarnet som kom på studs :) Härliga bilder du visar. Vi hade fint väder i lördags, söndag och idag grått och regnigt.

    SvaraRadera
  6. En veldig fin utflukt!
    Gode høstbilder.

    SvaraRadera
  7. Så härligt och fint allting..mmmm...mmums med skaldjur och solsken till det...underbart!!!
    Vilka vackra bilder på väldigt vackra trakter :)
    Ha en fortsatt fin vecka vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera

  8. Tack, jag ska kolla där!

    Kram Margaretha

    SvaraRadera
  9. Oj det var inte dåligt att få alla dessa fina skaldjur,trodde inte sådana människor fanns längre. Det brukar ju handla om pengar.......härliga bilder från er utflykt! Kul att se /M

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken dag ni hade! Det ser helt underbart ut! Och vilken lyx med hummer, "havets svart guld"...!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Du måste ha blinkat rejält med ögonen när ni fick både krabba och hummer gratis! Det är delikatesser verkligen!
    Underbara bilder, visst har vi en fantastisk skärgård.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Men dra på trissor sicket mys ni haft. Vilken fantastisk miljö det var på ön och vänliga fiskare som såg till så du fick lite extra guldkant.
    Lycka till med baggyn.

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk dag ni haft! Ser helt underbart ut allt på dina bilder!
    Jag har också köpt tidningen. Den blev mitt lördagsmys :o)

    Ha en underbar vecka!
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  14. Så fint och gott det ser ut! Och julpyssel är ju bara helt underbart :)

    <3 Jennie

    SvaraRadera
  15. Men vilken snäll fiskargubbe ni träffade. Fantastiskt att få så mycket skaldjur... helt gratis! Kan tro att de smakade gott, färska hemkokta. Jag älskar skaldjur i alla dess former, mums!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  16. Vilken fin dag och vilken snäll fiskare!
    Det kan man kalla skaldjursfrossa, kan
    lätt tänka mig hur gott det var.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  17. Vilken underbar utflykt du har haft i helgen! Bra väder hade vi nog i hela landet tror jag. Och vilken lyx att få så mycket av fiskarens fångst. Julpysselideér börjar det vara dags för nu, tiden går så fort! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  18. Nu blev jag faktiskt lite avundsjuk, både på skaldjuren och besöket på ön!
    Idag höll jag i den där tidningen och Allers Julmagasin, men ställde tillbaka dem på hyllan! Måste plocka in trädgårdsmöblerna och pelargonerna först!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  19. Men alltså - sååå gott det ser ut!!!!

    SvaraRadera
  20. Vilken helg ni hade medan vi satt inne och tittade på regnet som bara öste ner. Det kom på en dag lika mycket som i vanliga fall i hela oktobermånaden. Och dessa skaldjur ..............jag sitter här och dreglar nästan. Så gott. Och så jultidningen. Måste bar se till att jag får tag i den och även Allers jultidning.

    SvaraRadera
  21. Härliga bilder! Har svårt för skaldjur...Räkor kan jag äta men jag fik bli rätt så vuxen innan jag vågade erkänna att jag vågar tycka om det :))

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  22. Den här hösten kan man inte klaga på. Helt underbar. Man får passa på att vara ute så mycket som möjligt i solen. Vilken härlig promenad ni gjorde på ön.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. vilken lyx-tripp, med lyx-mat, bilderna talar... kram Irene

    SvaraRadera
  24. Vilken ljuvlig lördag ni hade! Vackert väder, trevliga människor och allt annat.
    Här sitter jag och sväljer, det ser så gott ut med krabborna... tror inte jag någonsin ätit sådana. Smakar kanske som fisk?
    kram

    SvaraRadera
  25. Vilka fina höstbilder du har lagt upp! Du tar så fina bilder och det är alltid lika trevligt att kika in hos dig.
    Ha det gott,
    Kram Eva

    SvaraRadera
  26. Man kan ju undra hur mycket man kan få va med ..... så härliga bilder och vilken upplevelse ni varit med om .. härligt härligt .. gott med nykokta skaldjur ..... Själv är jag till baka igen efter mer än 3 månaders uppehåll från allt !!! Nu måste jag ju kolla runt bland bloggar ... Ha de bäst .. vi hörs ..

    SvaraRadera
  27. Det ser verkligen läckert ut med skaldjuren. Här blir det inga sådana läckerheter tyvärr då mannen är allergisk mot skaldjur. jag brukar ta mig några själv när jag är ensam hemma.
    Bohuslän är hur häftigt som helst. Vi fick ju uppleva det i somras när vi semestrade vid Ramsvik. Helt annorlunda än här på ostkusten. Kram Eva

    SvaraRadera
  28. Hejsan MAIDI !

    Här kom krabborna fram också-
    Bra jag blev påmind, hade totalt glömt bort.
    Nu ska jag skriva upp det.
    Tar en vända till Maxi i morgon för på Torsdag
    säger de att snön kommer, även hit till Östra
    Svealand. Får främmande från Älvängen idag,
    Han är en barndomsvän till mitt X och hans fru
    är från Varberg, men de träffades när hon bodde i Tumba
    och jobbade bland barn,.varför de flyttade till Älvängen
    minns jag faktiskt inte, men idag kan jag fråga.
    Han har en son kvar här i stan (Södertälje) som är ihop
    med en Thailändska och har barn och bungalov därnere.

    Kram Mi glöm inte klappa Ludde

    SvaraRadera
  29. Vilken lyckad dag och vilken snäll fiskare! Så vackert det ser ut där på Rörö.
    Jag förstår att Knutte undrade vad det var för konstiga husdjur ni tog hem.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  30. Vilket skrovmål! Vilken snäll man ni mötte!

    Förstår Knutte!

    SvaraRadera
  31. Hej igen !
    Tack för ditt besök hos mig , skrev en liten förklaring vad som hänt på min blogg .... Ha det bäst .. vi hörs

    SvaraRadera
  32. Hej vännen! Vilken härlig dag,hinna med loppis:) o till stugan o så FÅ krabbor! Vilken snäll fiskare minsann! Finns inte många såna antar jag längre.Fina bilder du visar! Kraaam Gunilla ♥

    SvaraRadera
  33. :O) Vilka fina bilder. Vad häftigt att ni fick krabborna och hummern bara så där. Det har jag aldrig ätit. Länge sedan jag kikade in hos dig. Ser att du har det bra. Det gör mig glad. Kram Katarina :O)

    SvaraRadera
  34. Himmel så gott! Så färska skaldjur har jag nog aldrig ätit.
    Det är felet med att bo i mitten av Sverige dvs lika långt till öst och västkusten.
    Ha en skön söndag!.
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv