Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

onsdag 15 januari 2014

Ingen snö.......

att tala om har kommit hit till oss ännu, trots att det är snökaos bara några mil från oss.. Den kommer väl så småningom till oss med.
Apropå det här om hur snöflingor är gjorda så kom gubben hem med ett nytt godis en dag.. Han är ju ute och åker en hel del med jobbet och då hittar han en massa mysiga butiker..
Jag hade en stor inventering i mitt garnförråd en dag och det här är vad jag fick ihop av mängder med stumpar som jag gjorde små nystan av..  Min dotter har sagt att hon har garn framme som "prydnad" så den här samlingen får stå till sig här i burken som just prydnad.. En vacker dag kommer jag på något att göra med det , för slänger det gör jag inte..
Jag visade för ett tag sen att jag varit iväg och köpt färgen Chalk Paint.. Burkarna har stått orörda för jag har inte haft inspiration att testa färgen under helgerna..
Under just dessa helger har det gått åt en del pepparkakor och jag som spar på allt kan ju inte slänga de här bra att ha-burkarna..
Jag har också sett någonstans här på webben hur folk gjort om sina burkar så de fick bli mitt första test med färgen.
Om man vill kan man limma ihop det ena loket med undersidan på ena burken så att man får en dubbelburk.. Än så länge har jag inte bestämt mig hur jag vill ha det..
Nu är de inte julburkar längre utan lite mer somriga.. De små broderierna har jag limmat på med decoupagelim..
Den undre burken är målad med Old White och den övre med Provence för er som vet lite om färgen..  Den övre har jag också vaxat med mörk vax men det syns nog inte så bra på bilden.. Vaxet gör att det ser lite "gammalt" och nött ut..
Hur som helst så gillar jag färgen så jag har börjat på ett lite större projekt som ni får se så småningom..
Jag kommer säkert att beställa fler nyanser också.
Kram på er 
Maidi

34 kommentarer:

  1. Så läckra dina pepparkaksburkar blev. verkligen förvandlade. Undrar vad du ska hitta på med alla garnnystanen, du har så många ideér så du kommer nog på snart på något.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Så himla fina burkarna blev, vilken bra idé! Och att limma ihop flera var ju perfekt! Du är så påhittig.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Äntligen fick jag veta hur snöflingorna blir till!:)

    Kakburkarna blev jättefina och att pryda med smånystan av olika färger är en bra idé. Tror jag ska göra detsamma...det finns den del här också i gömmorna.

    SvaraRadera
  4. Hej Maidi! :o)

    Hihi, om sanningen ska fram så gjorde nog inte jag heller något svanhopp. Det handlar nog mest om att kravla för mej också :o) Men visst lät det lite hurtigt och spralligt att göra ett svanhopp???? ;o)

    Du är inte klok så fina burkar du gjort! Helt underbara! Och jag som precis slängt flera stycken! Nu får jag ångra mej. En jättefin idé att göra dubbelburken. Garn och snören är hur fina som helst att ha som dekoratione. Blev fint att lägga nystan i en stor glasburk.

    Snön kommer nog till slut ska du se! Annars får jag väl posta lite till dej ;o)
    Kramar
    Monika

    SvaraRadera
  5. Burkarna blev ju jätte fina.
    Vi har också provat Chalk paint...................men nä, den var inget för oss.
    Vi håller oss till våra vanliga färger.

    En del snö har vi allt här, men idag verkar det mesta töa bort.

    Kramar Anneli

    SvaraRadera
  6. Men jag förstår i alla fall inte, hur får du mönstren på dom? För du målar väl inte blommor och sånt för hand? Dom ser ju jättetrevliga ut och tänk så fint att ge bort lite hembakta kakor i en så fin burk!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Gu´ vad fiffig du är, med både det ena och det andra. Jag vågar nog inte inventera i mitt garnförråd. Har alldeles för mycket . Men kan du tänka dig. . . . nu har jag börjat på spindelsjalen. KUL !!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Jaså, är det så det går till? Här har det varit full aktivitet, kanske många gubbar har varit i farten?
    Bra idé att förvandla gamla burkar och ge dom nytt liv!
    Må så gott / Åsa

    SvaraRadera
  9. WoW så fina dina burkar blev.
    Här i Gävle har vi fått snö och nu kommer det mer, fina lätta vita flingor.

    Kram Birgit

    SvaraRadera
  10. Vi har bara regn och trist väder. Vi får nog ingen snö heller men det gör inget. Blir bara slask här i stan och sen ligger det aldrig kvar länge.
    Fint att ha garner som prydnad. Och dina burkar blev så fina. Härligt vårliga färger.
    Anje

    SvaraRadera
  11. Vilken bra idé att limma på broderier på burkarna! Nu ska jag leta bland dukarna på loppisarna! Fin, fint blev det hos dig och hoppas jag kan fixa till det lika bra!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  12. Åh! så fina burkar!! tack för tipset♥

    Ha en fin dag
    kram wivi

    SvaraRadera
  13. Jag är också nyfiken på den där färgen som jag läst en del om i bloggar! Det ska bli kul att höra vad du kommer att göra mera med den. Burkarna blev ju jättefina! Nu har vi också fått snö här på ostkusten, sådär 5 cm och träden är alldeles vita. Det räcker med snö nu, jag längtar redan efter vår!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  14. Ganska kul snögubbebild faktiskt :) Karin

    SvaraRadera
  15. Jag är lite avundsjuk faktiskt...på alla påhittiga, händiga duktiga som producerar nya grejer hela tiden. Jättefina burkar!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  16. Den pruttsnögubben har jobbat dygnet runt här,
    kom vanvettigt mycket snö på kort tid.
    Fina burkar, vad du är bra på pyssel.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  17. Såå jättefina burkar!!

    Önskar dig en fin fortsättning på veckan

    ~Lollokram~

    SvaraRadera
  18. Nu har du varit igång och varit fiffig igen. Jättebra att kunna återanvända pepparkaksburkarna. Blir ju utmärkta året-runt-kakburkar.

    SvaraRadera
  19. God fortsättning Maidi, kul projekt med burkarna, en väninna till mig förvarar mjöl i en plåtburk OCH den hade hon med när vi höll på med dekopage. Hon limmade helt enkelt sina favoritrecept på kakor på burken...handskrivna o slitna, och det blev så charmigt...ett tips kanske, kram Irene

    SvaraRadera
  20. men så fina burkar du fått av kakburkar ... passar bra att lägga polkagris skorpor i dom ... tänk att ha med en sån burk med när man går bort .. varför spara jag inte på såna burkar ....
    Mitt minne är lite knas .. var det här hos dig man fick receptet på Polkagris skorpor ?
    Har bakat såna ... jisses vad goda ... bara ett fel .. dom tog ju slut !
    Tack för besök hos mig ... Ha det bäst ...

    SvaraRadera
  21. Smart idé det där med att limma ihop burkarna! Då blir det ju som en så'n där "våningskakburk" som jag ångrar jag inte tog med från vårt torp....
    Fast jag har ju slängt sådana där pepparkaksburkar.... Har för många andra "riktiga" gamla :) Ja ja, bara "söpa mera" som en vän sa' när hon var liten ;)

    SvaraRadera
  22. Så kul att se dina burkar! Så fina!
    Jag behöver nya till mjöl och socker så nu får jag leta bland "bra-att-ha-sakerna".

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  23. Tänk vad mycket konstigt man kan hitta när man reser runt i sitt eget land (älgskit!) :-)
    Fina burkar du fixat. Gillar också att återandvända grejer.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  24. Så fina burkar, vilken bra idé! Jag ska gräva runt i skåpen och se om jag kan göra något liknande. Jag gillar tanken på dubbelburkar, kanske trippelburkar till och med.
    Önskar en fin vecka och hoppas att snögubben pruttar i er riktning så ni får lite omväxling från gråheten ni med;)
    Kram,
    Frida

    SvaraRadera
  25. Vad du är pysslig.;)Ha en skön söndag.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  26. Tack för ett gott skratt där i början av inlägget! :)
    Vilka fina burkar. Underbart!
    Gomorronkram!

    SvaraRadera
  27. Nu har ni kanske fått snö ni också, eller?!
    Godis, han är duktig, din man, på att köpa hem gottis!
    Och burkarna blev jättefina! Smart idé!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  28. Åh vilka roliga bilder! hahaha,sånt gillar jag:)) Även de undre bilderna var fina ! Vad ni kan,jag bara stickar pulsvärmare! Kram Gunilla

    SvaraRadera
  29. Ett tips när man fått många små garnnystan är att ge dem till ett dagis. Barnen broderar och gör bollar av det. Slänga är ju otänkbart.
    Stina

    SvaraRadera
  30. Här har vi då snö så vi klarar oss, antar att ni inte är förskonade längre, härligt med en gubbe som kommer hem med nytt godis :-) ha nu en skön helg, kram

    SvaraRadera
  31. Ja, det är ju tur att gubben inte fisit så mycket här då, haha. Men jag antar att han börjar arbeta snart igen!! Även om min gubbe hade kört i sitt jobb så hade han ALDRIG stannat och köpt saker i mysiga butiker. Han är ju smålänning!!
    Fina burkar du gjort.
    Ha en fin helg.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  32. Ha, ha, det är alltså på det sättet snöflingorna kommer till?!
    Dina burkar blev söta!
    Kram!

    SvaraRadera
  33. Hej!

    Du har blivit utmanad! Titta in hos mej och läs mer :o)

    Kram
    Monika

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv