Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

måndag 2 mars 2015

Bakhelg

Varje gång jag besöker någon av er som bakar och står i, så blir jag både sugen på själva baket och sugen på att själv baka. 
Nu gör jag inte det så ofta men i helgen blev det en del bakat.
Rullrån och små korgar lyckades jag få till..
Korgarna fyllde vi med glass och egen-plockade blåbär. 
En hel långpanna med mammas vetekaka blev det också. 
Den här vetekakan är mer som en bulle än en kaka tycker jag. Receptet fick jag för många år sen av min mamma som ofta bakade den. Klicka på bilden så syns det bättre.
Tro det eller ej men när jag ändå höll på så blev det 3 små äpplekakor också..
Våren lyser med sin frånvaro men nu får det snart bli lite vår tycker jag. Regnigt och blött är det och dessutom småkallt. 
Min fina bananplanta måste snart få större kruka och sånt vill jag stå på balkongen och göra.
Jag är inte av den sorten att jag kan sitta och glo på skidåkare hela dagarna så när "gubben" har gjort det har jag gjort annat.
Ett par av hans gamla jeans har jag experimenterat med. Jag är inte direkt kompis med symaskinen men vill ju ändå försöka och de säger ju att övning ger färdighet.  Madrasstyget kommer från en madrass i Jämtlandsstugan som jag "slaktade" för ett par år sedan så hela den "nya" väskan är återbruk.
I mina gömmor har jag i flera år haft en massa snäckor som jag själv plockat på olika stränder i världen.  Jag har inte riktigt kommit på vad jag vill göra med dom men nu har jag bestämt mig för att de ska bli mobiler som ska hänga utomhus. 
För att det skulle kunna göras måste det ju vara hål i snäckorna. Som tur är så har ju då "gubben" minst lika mycket grejor som jag själv och han lyckades plocka fram en perfekt liten borrmaskin till mig.
Nu är det hål i alla snäckorna och det kommer nog att gå mycket fortare att göra själva mobilerna än att borra hålen.
Det var lite trevligt när det rann ut sand ur en del av dom. Sand från Thailand, Rarotonga och Dominikanska Republiken :)
Ja det här var lite av vad man kan ägna sig åt när vädret är uselt och det är skidåkning på TV.

Kram på er
Maidi

32 kommentarer:

  1. Oj, vad flitig du varit! Det är roligt när man väl kommer igång med baket, man skulle haft en som diskade undan efter hand också bara...

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna se att bakenergin skulle stranda även här någongång. Blev sugen på din kaka med mammas recept och här vet jag en som skulle bli glad när han kommer hem om det skulle finnas nybakat. Vi får se hur dagen artar sig.
    Snäckorna ja, såna har jag också samlat lite här och var men fortsättningsvis finns de i några glasburkar. Det är ju så himla roligt att gå på stranden i skön värme och leta vackra stenar o snäckor, får längtan till Thailand när jag tänker på det.

    SvaraRadera
  3. Flitig som alltid både med bak och annat pyssel Det var längesedan jag gjorde rullrån , men jag säger som du , när man ser någon baka blir man själv sugen. Rullrån är smaskens. Väskan är urläcker. Jag har en liknande UFO och nu undrar jag varför jag inte gjort den klar. Skärpning Eva !! Jo du har rätt något till påsk håller jag på med. Kommer snart . Idag blir det lite mer återställande av vårt nytapetserade rum Men du. . . hur beter man sig så att det inte blir "too much" ?? Och var ska man göra av alla saker som fanns där förut ? Måste vara ståndaktig, med det är inte lätt. Jag är inte precis en sparsmakad inredare. Kanske tur att vi är olika vi människor.
    Ha en fin vecka.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Vilka godsaker du har bakat, ja, det är bäst att passa på när man ändå är igång.
    En snäckskalsmobil blir fint, har själv tänkt att göra en någon gång, blir så fint klingande ljud när de hänger i vinden.
    Jag förstår att ni längtar till er stuga, men det är ju lång väg för er att åka, man svänger ju inte dit över en helg bara. Gott blir det när ni kommer dit.
    Ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  5. En liten bakåt-drömresa blev det säkert när sanden rann ut ur snäckorna och minnen om fina ställen uppkom.
    Flitig flicka där minsann...oj, så mycket gott du fick till under helgen.

    kram
    Karin

    SvaraRadera
  6. Du är som jag, hör jag, inte så intresserad av skidåkning på TV!
    Rullrån och rånkorgar har jag aldrig vågat mig på att baka, men det är bland det godaste jag vet! Måste man äta alltihop med detsamma, eller går de att frysa?
    Den där vetekakan ser också förfärligt god ut, tror faktiskt att jag ska försöka mig på en sådan...
    Efter tre fantastiskt soliga och härliga vårdagar, så har vi fått regn och grått idag. Men vår är det!
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  7. När du bakar, gör du det minsann med besked! Rullrån och korgar... Det vattnas i munnen. Tur att jag nyss fått lunch.
    Roligt med alla snäckorna. Jag har också en samling som jag plockar fram valda delar ur ibland. Ett fint sätt att minnas alla trevliga stränder och turer.
    Ska bli så spännande att få se mobilen färdig!

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så mycket gott du bakat, bäst att passa på när man har lust. Och din snäckskalsmobil kommer att bli fin,..ser ett litet plåster där på tummen, blev det efter borrandet.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Du fick visst upp farten ordentligt med din bakning! Så duktigt. Men visst är det kul när det blir bra och man får vara i fred.
    Här har jag precis satt igång med ett litet projekt, att få till lite bakverk klara inför kommande jämn födelsedag som gubben min firar om tre veckor.
    Vilka härliga sommarminnen du plockat fram med dina snäckor!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  10. Hej! oj oj vad mycket gott du bakat :)) jag såg just att jag hade inget till kaffet i frysen...o inte orkar jag baka heller..har ju som sagt varit förkyld..så håller mig undan ugnen ett tag till :) häftig väska det blev utav gubbens jeans :))kram Jessica

    SvaraRadera
  11. Den lilla barnbarnsdamen i förra inlägget är ju för söt! Och vilka fina saker ni gjorde och vad jag gillar allra bäst är frisyren du fick! Varför kan man inte vara lite roligare i håret lite oftare?
    Så du ser inte på skid VM du. Det gör jag, jag är nästan ledsen idag när det hela är över. Jag är ingen sån som följer med sporten annars, men dom här stora tävlingarna som OS och VM och så där tycker jag är så kul att följa. Men jag sitter ju så klart och virkar eller gör nåt samtidigt, räknar 1,2,3 och 1,2,3 och så glömmer jag lyssna på hur loppet gick så då får jag fråga Omgivningen. Han har tålamod, kan jag väl säga!
    Vilka eleganta bakverk du gjorde, rullrån med mönster och korgar, det är väl inte det lättaste det, men så gott det ser ut!
    Och väskan blev fin. Det var svårt att göra hål i snäckorna eller? Jag har för mig att nån sa att det vill till ett starkt borr för att göra hål i dom....? Ska bli spännande att se vad som kommer ut av detta!
    Bananplantan är så fin! Tänk den ute sen! Med bananer på!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Väskan skulle jag vilja se mer av. Den var toppen tycker jag.
    Förr bakade jag allt och numera bakar jag nästan aldrig. Det är synd för jag tycker ju egentligen mycket om att baka. Men jag är rultig och mannen har diabetes så vi ska väl båda avhålla oss från sötsaker.
    Men det du bakat såg smaskens ut. Äppelkaka med vaniljvisp. Mums! Nu måste jag nästan göra en äppelkaka själv.

    SvaraRadera
  13. Jag orkar inte heller titta på skidor så länge,
    kollade precis innan dom gick i mål på
    5 milen, och det blev spännande nog. Fin väska du
    sytt och snäckorna kommer bli en fin mobil.
    Ha en bra vecka
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  14. Fem barnebarn , det er flott da ! Det er jo så koselig med disse småingene ! Du verden som du har bakt , og så deilig å ha i fryseren på lur hvis noen skulle finne på å komme på besøk . Fin soldag til deg ! Klem

    SvaraRadera
  15. Mycket gott blev det... ska nog ta och prova receptet på vetekakan :)
    Du är så händig... väskan blev jättefin! Blir säkert fint med snäckorna! Borrade du dig i tummen? Ajajaj...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Himlars, här händer det grejer !
    - Storbak och mycket kreativitet är det som gäller här, och resultatet ser både gott och vackert ut !
    Så påhittigt att använda snäckorna till på det sättet.
    - Tack snälla du för din gulliga hälsning, som jag blev så glad över.
    Ha det gott och sköt om dej !
    Varma kramar / Anneli

    SvaraRadera
  17. Mums vad gott!!...själv bakar jag inte ;(...och vad väskan blev bra ;)
    Ha en fin dag!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  18. Jösses vad du är i farten! Här går allt i snigelfart efter flytten! Men idag tänkte jag ta mig i kragen och riva ett påslakan till remsor och börja virka en rund matta. Sen sneglar jag på balkongen... är sugen på att börja "inreda" den:)

    Ha det gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  19. Jag blir mera sugen på att få smaka, *fniss*
    Jag bakar sällan nu för tiden, barnbarn brukar baka till oss, för de tycker det är kul och då får de fria händer.
    Men jag förstår att du känner för att baka, du är ju en riktig pysslare i mycket . . . .
    Men nu kom våren och då måste man vara ute i solskenet och njuta.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  20. Jag brukar också bli inspirerad, när jag hör att andra bakar. Igår bakade syrran hastbullar när jag ringde henne och naturligtvis gjorde jag detsamma när vi hade lagt på telefonen.
    Ja, gubbar och sport på Tv känns bekant. Jag brukar också hitta på något annat att göra.
    Önskar dig en fortsatt fint dag!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Jösses, så mycket gott! Inget fel att förena nytta med nöje tycker jag... TV-sport är även jag allergisk mot ;O)

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  22. Jaha, nu blev jag sugen på att baka också...de smittar
    liksom av sig! =)
    Kramis Sofia

    SvaraRadera
  23. Här är det också en massa sport på teven så jag pysslar på med lite annat under tiden!
    Vilken fin väska det blev! Du kan ju visst sy!! Kombinationen med jeanstyg och madrasstyg blev helt perfekt!

    Den där kakan är populär hos oss också och brukar alltid finnas hemma! Dessutom är den lätt att göra och det gillar jag! Långpannebakning blir det rätt ofta här!
    Rullrån och korgar! Oj vad gott! Nu blev jag sugen på att baka såna snart! Men det det får vänta tills förkylningen jag fått har gett sig!

    Snäckorna kommer att bli jättefina när de dansar i vinden sen! Fiffigt att borra alla på en gång nu! (Hoppas den omplåstrade tummen inte blev skadad av borren!)

    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  24. Åhh så många härliga recept du bjuder på :)
    De ska jag läsa lite närmare och absolut prova på :)
    Hoppas du har en fin kväll,

    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  25. Jag tillhör de som sitter som klistrade framför tv när det är sport! Nästan lite för mycket😄/lila-Christina

    SvaraRadera
  26. Så duktig du har varit igen. Att baka rycker jag inte om men det ser så gott ut att man nästan får lust. Snyggt blev väskan.
    Man hör nästan redan ljudet av alla snäckor som slår mot varandra när dem hänger i blåsten.
    Anje

    SvaraRadera
  27. Her var det mye godt, du er jammen flink til å bake.
    Men det er ingenting som kan måle seg med hjemmebakst.

    God ny uke til deg.

    SvaraRadera
  28. Mums så mycket gott du bjuder på :) Kram Anna

    SvaraRadera
  29. Jag har suttit och tittat på olika sätt att ta sig fram på skidor i rätt många timmar. Kanske borde jag gjort något nyttigare. Men vad då? Baka gör herrn i huset men bara matbröd. Inte en söt liten kaka. Jag gör nog ett försök med dina äpplekakor.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  30. Jag har suttit och tittat på olika sätt att ta sig fram på skidor i rätt många timmar. Kanske borde jag gjort något nyttigare. Men vad då? Baka gör herrn i huset men bara matbröd. Inte en söt liten kaka. Jag gör nog ett försök med dina äpplekakor.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  31. Så´na fina rån har jag aldrig bakat, men smakat någon gång. Lite för pillrigt för mig.
    Önskar dig en fin vårvecka!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  32. Oj, vad du har bakat. Så mycket gott. När jag besöker någon bloggare som bakat blir jag också sugen på baket men tyvärr inte på att baka...
    Vilken rolig väska du sytt!

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv