Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

torsdag 19 mars 2015

Sjukhus och mobiler

Jösses, vad tiden går....  Det dräller av vårtecken över hela landet och ett av de bästa jag vet hände igår.
Jag tycker att det riktigt doftar vår när de här maskinerna kör runt och samlar upp allt grus som strötts ut under vintern. Jag stod och njöt på balkongen när de körde runt här igår. 
Det är nu som barnen ska ta fram sina hopprep och spelkulor.. Nej, det är väl så att barnen idag inte ens har hopprep eller kulor för det ser man aldrig nu för tiden.
Jag njuter lite extra den här veckan för det som hände mig i helgen fick mig att tänka lite annorlunda.
I Lördags skulle jag och "gubben" på ett stort släktkalas. Hans systers barnbarn hade fyllt 15 och 18 år så de skulle firas.
Gubben åkte ut för att köpa födelsedagskort och samtidigt tänkte jag duscha och göra mig i ordning.
Ungefär där slutade jag att komma ihåg.
Jag hade duschat och kammat mig och gjort alla procedurer efter det men i stället för att ta på mig finkläder tog jag på mig mina myskläder som jag bara har här hemma när vi är själva.
När gubben kom tillbaka frågade jag upprört var vår hund var (Knutte tog vi bort i Januari), jag visste inte att min bror inte fanns kvar i livet och jag hade svamlat om en massa saker.
Min stackars gubbe blev ju helt förtvivlad och tog med mig till sjukhuset. När vi kom dit undrade jag hur vi hade hamnat där men jag var följsam och fogade mig i allt som hände.
Det blev stor skallröntgen och undersökningar och sen hamnade jag på en strokesal med riktigt sjuka människor.
Jag började så smått få tillbaka minnet men just de här timmarna där jag var borta kommer jag inte ihåg. Det har jag fått beskrivet för mig.
Hur som helst så låg jag inne i 2 dygn  och det togs en massa prover på mig och de kollade allt var tredje timme.
Glädjebeskedet kom på Måndan när det var läkare på plats under ronden.
De hittade varken tecken på 10:a eller stroke utan de sa att jag hade drabbats av tillfällig minnesförlust. Det hade jag aldrig hört talas om men det finns en förkortning på det och gubben har googlat på det och kan tydligen allt om det nu .
Jag fick i alla fall med mig ett recept på blodtrycksmedicin för jag hade för högt blodtryck. Det ligger i släkten och jag ser det som en mild dom. Idag njuter jag lite extra av våren och är glad att det inte var värre även om det känns ganska läbbigt ändå.

Oj, det blev mycket text det där. Så klart har jag pysslat lite också. Alla mina snäckor som jag borrade hål i, i förra inlägget har blivit 3 olika mobiler.
Bilderna är inte bra och de hänger inte där de ska hänga ännu.
Jag ska ha dem utomhus uppe i Jämtlands-stugan och där kommer de att passa perfekt.


Längst ner på de flesta trådarna satte jag en liten pinne. Dessa pinnar har jag under en längre tid sparat från vinflaskor.
En del tycker nog att jag är lite galen som samlar på allt men de här små pinnarna passade ju perfekt till det här :) Så här ser vinflaskan ut i alla fall..
Idag verkar det bli en fin dag här hos mig så det blir nog lite fönsterputs och byte av gardiner. Gardinerna i sovrummet får ni se en annan dag..

Kram på er och sköt om er för det ska jag göra..
Maidi

39 kommentarer:

  1. Men fy vilken upplevelse! Jag kan tänka mig att Gubben blev lite svettig där ett tag. Och tillfällig minnesförlust! Aldrig hört talas om. Mer än vid stort alkoholintag då kanske :) Skönt att det inte var något annat. Kram och ta det lugnt med fönsterputsningen!

    SvaraRadera
  2. Just det... glömde (!) kommentera snäckorna. Jättefint! Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  3. Du hade tur där! Förstår att du uppskattar livet lite mer nu, efter den upplevelsen! Var rädd om dig och ta det lite lugnt! Kram!

    SvaraRadera
  4. Förstod att något hänt, men så kusligt det du varit med om. Så bra att gubben tog hand om dej på bästa sätt så allt blev kontrollerat. Hoppas nu att blodtrycket sköter sej också.
    Jättefina mobiler, lite lagom pyssel! Ta det lugnt och njut av våren!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Men fy så otäckt, att minnet bara kan svika så där helt plötsligt.
    Kollade på Malou i morse och där hade de om minnet och den svåra sjukdomen som kan drabba oss.
    Så bra att du känner dig helt frisk nu från din minnesförlust.
    det finns mycket där uppe i hjärnan som måste fungera för att vi ska vara "normala".

    Skrattade åt citatet du hade om virkningen och trolleri, så är det nog.
    Kika in på min blogg så får du se hur du kan pimpa kvasten till påsken !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  6. Åhh fy så fort det kan gå, har ju sett på
    Insta att du varit på sjukhus. Vilken underbar
    tur du hade som klarade dig så bra, lycka!
    Kan lätt tänka mig att din man blev livrädd.
    Gillar dina mobiler också, så fina dom blev.
    Var rädd om dig och stor kram/AM

    SvaraRadera
  7. Det var en läskig uplevelse du beskriver här, sånt som man inte vill vara med om. Vad det än var, du kan vara glad att det inte gav bestående skador! Din kreativitet är ju som förut strålande!
    Hoppas nu på en fin vår!

    SvaraRadera
  8. Men fy så otäckt du råkat ut för ,hoppas det inte kommer igen ,Kram Nette

    SvaraRadera
  9. Slutet gott allting gott som det heter. Jag kan mycket väl förstå att du känner dig lite extra lycklig efter detta. Vilken tur att det inte var värre.
    Är själv mitt uppe i att hoppas ablationen i mitt hjärta som jag gjorde förra veckan skall ordna sig till det bästa. Ännu hoppar och skuttar det som förr så jag är rätt fundersam hur det blir för det var ingen rolig grej.
    Tänk att du fick till mobiler av dina snäckor. Jag älskar att gå och samla snäckor på stränderna men de brukar sen bli kvar i en glasburk här hemma trots att planen varit en annan. Ha det gott i vårvädret.

    SvaraRadera
  10. Mej OJ, så det kan bli! Så skönt att det gick tillbaka igen, men visst får man en minnesbeta...
    Jag var med om något liknande för 8 år sedan. Drabbades helt plötsligt av en enorm yrsel, världen snurrade helt runt.
    Åkte till sjukhus och fick, precis som du, går igenom magnetröntgen med mera och blev inlagd på strokeavdelning. Jag tappade inte minnet men fick ett dubbelseende, som varade ett par dagar - mycket obehagligt!
    Det visade sig vara "vestibularisneurit" = virus på balansnerv.
    Det blev några månaders sjukskrivning men ingen behandling. Men visst blir man rädd!

    Dina snäckmobiler är jättefina! Vilket tålamod du har, det måste vara svårt och jobbigt att göra hål i alla snäckor!

    Kram till dig och tack för att du delar med dig!
    Monica

    SvaraRadera
  11. Uscha va otäckt å tur att det inte var nåt värre....Ta hand om dig å njut varje dag ...Å du vilka otroligt fina mobiler du gjort av snäckorna...Superfina....;))
    Massor av kramar från mig till dig

    SvaraRadera
  12. Himmel så rädd jag blev när jag började läsa ditt inlägg. Så fruktansvärt hemskt det måste ha varit för din gubbe när du var helt väck när han kom hem.
    Och vilken himla tur att det varken var en 10a eller stroke.
    Man får lite annat perspektiv på livet när man varit med om något sådan.
    Må gott finaste Maidi och var rädd om dig. Och gubben. Kram.

    SvaraRadera
  13. Men hjälp vad otäckt! Fast bra att det inte var det allra värsta. Var rädd om Dig och tur att Du har Din gubbe!/Lilla gummann

    SvaraRadera
  14. Men kära du , det där lät inte så roligt. det var en himla tur att det bara var en tillfällig grej. Man hör så många som råkar illa ut så man blir lite orolig ibland. Och du skrämde väl slaget på gubben din. Ta det nu lugnt och var rädd om dig.
    Jag följer dig nu på Insta. Du ser mig där.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  15. Så otäckt, jag började undra om du gjort en resa igen.
    Usch vad du skrämde mig nu, och jag tänker på din man hur rädd blev inte hann . . . .
    Hoppas du inte är en person som stressar, man kan stressa i tankarna oxå.
    Något liknande hände sonen för ca fem år sedan, han är 42 år nu.
    Jisses vad rädd jag blev, han gillar att jobba, har liksom två jobb, (ett eget)
    Har alltid tjatat att han ska ta det lugnt, även hans fru, efter det som hände fick han sig en tankeställare.
    Man måste vara rädd om sitt lilla liv, och det tror jag många är men sjuka kan alla bli.
    Så var 'rädd om dig', och må väl/ Eva

    SvaraRadera
  16. Men oj, vad händer. SÅ otrevligt...tur i oturen att det bara var minnesförlust, obehagligt både för dig och din man.
    Jag går och "väntar" på sopbilen, för när han sopat vägarna kan man börja putsa fönster. (undra vad jag ska skylla på när vägen är sopad, det tråkigaste som finns att putsa fönster.
    Var nu lite rädd om dig och försök att ta det lugnt.
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Men oj, tänk så skönt att det inte var det vi alla befarar ska hända! Har heller aldrig tidigare hört talas om tillfällig minnesförlust utan föregående skada! Kanske blodtrycket är en bov?

    Söta snäckmobiler... och som alltid när du gör något... inte bara en! Ha det nu bra och sköt om dig och tack för dina alltid så gulliga kommentar!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  18. Kära vän, vilken upplevelse för dig och de dina men det verkar ju vara OK med dig nu och det är glädjande att höra.
    Dina mobiler är hur fina som helst, du är så duktig!
    Sköt om dig och må gott!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  19. Vilken tur att din man kom hem så pass snabbt ändå och kunde ta med dig till sjukhuset. Du hade ju hunnit göra mycket tokigt annars. Fy så läskigt. Är glad för din skull att det inte var något värre. Vad duktig och kreativ du är (som alltid). Sköt om dig och gubben. Kram Katarina :)

    SvaraRadera
  20. Men oj så läskigt...jag skulle ha blivit skit rädd....tur att det inte var värre ändå !......fina mobiler, snäckor är sommar ;))
    Trevlig helg!
    Bia

    SvaraRadera
  21. Oj vad du har varit med om!! Jo, jag vet faktiskt en som var med om en sån där grej. Hon tappade minnet och alla trodde att hon hade fått en stroke eller en tia. Men det gick tillbaka igen och visade sig bero på en längre tids inre stress. Alltså, hon streassade upp sig för att det hände och hade hänt så mycket runt omkring henne under en längre tid. Andra som var sjuka, barn som hade separerat osv... Skönt att du känner dig pigg igen. Du får ta det lugnt och vara rädd om dig.
    Dina mobiler är jättefina. Det är ju alltid bra att samla på saker som kan komma till användning längre fram. Är de inte större än de där små pinnarna, så gör det väl inget.
    Såg du förresten att jag har släppt in dig på mitt Instagram.

    Kram och trevlig helg!

    Åsa.

    SvaraRadera
  22. Vilken obehaglig upplevelse både för dig och din man! Han måste ha blivit hemskt rädd och orolig. Så mycket konstigt som händer i våra kroppar som man inte begriper sig på!
    Förstår att du är tacksam dessa dagar! Livet hamnar i ett annat perspektiv när man har varit med om något liknande.
    Stor kram till dig!
    M.E

    SvaraRadera
  23. Men fy vad otäckt! Och jag förstår att gubben din måste ha blivit jätterrädd! Och säkert alla som väntade er till släktfesten!
    Jag har också nyss haft en plötsligt sjukhusbesök. Fick åka ambulans in, men det gick bra. Men när det händer såna där saker får man sig verkligen en tankeställare om hur skört livet är!
    Du får ta det lugnt några dagar nu så kroppen hinner vila upp sig!
    Jättefina mobiler blev det av snäckorna och träbitarna!

    Sköt nu om dig och ha en riktigt bra helg!
    Kram ♥
    / Maria

    SvaraRadera
  24. Oj...nu fick jag hjärtat i halsgropen. Så lite man vet om sig själv, och hur fort det kan hända! Nu var det ju tur i oturen att det inte var en stroke eller 10:a, men jag förstår om du blev riktigt rädd, likaså din man. Nu får du ta det lugnt en tid framöver, bara pyssla med det som känns roligt och lätt och inte stressa.
    Jättefina mobiler, och det känns skönt att veta att det finns fler här ute i bloggvärlden som samlar på en hel del saker...Kan säga att jag också tillhör den skaran!!
    Krya på dej, och än en gång, ta det lugnt...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  25. Riktigt läskigt. Ganska precis samma sak hände en bekant för ngt år sedan. Men han har mått bra sedan.

    SvaraRadera
  26. Nä men usch vad obehagligt!! vilken tur att det inget var <3 men tur att du fick medicin så kanske det inte inträffar något pga högt blodtryck fortsättningsvis..var rädd om dig <3kram Jessica

    SvaraRadera
  27. Hu dåå, det där lät obehagligt.
    En sånt tur att det "bara" var tillfällig minnesförlust.

    Kramen

    SvaraRadera
  28. Men oj vilken oro innan ni fick rätsida på det. Va rädd om dig. Kram Anna

    SvaraRadera
  29. Vilken otäck upplevelse både för dig och dina anhöriga! Jag kan tänka mig att det måste kännas väldigt märkligt att inte komma ihåg vad man sagt och gjort.
    Det var ju för väl att det inte var något allvarligt, kanske lite överhettning i det mänskliga maskineriet bara ;-)
    Var rädd om dig! / Åsa

    SvaraRadera
  30. Men snälla nån, usch och fy, vilken märklig upplevelse det måste ha varit, så där out of the blue. Och att du kom till sjukhuset och fick en ordentlig utredning var ju suveränt, då fungerar sjukvården bra. Det var ju skönt att höra att det inte var stroke eller s k 10:a. Ät nu dina blodtrycksmediciner ordentligt. Jaa, man blir nog lite betänksam när sånt där händer......man liksom tappar taget helt.

    Fick du liksom lite reda på hur du själv kan sänka blodtrycket? Promenader och kosten osv? Kanske värt att ta fasta på. Herregud, nu låter jag som en besserwissrig läkare men man har ju hört så mycket och mycket kan man ta itu med själv genom att ändra lite grand på saker och ting.

    Och så fick jag reda på att tillfällig minnesförlust "finns", det är så mycket med kroppen och det märkliga är väl egentligen att det fungerar så bra så många dagar som det trots allt gör.

    Och så har du producerat fina mobiler, så jättefina och jag ser dom redan hänga på där i Jämtlandsstugan när tranorna går och betar nedanför! Jag har också lite snäckor liggande, men det har inte liksom blivit så att jag fått rätt inspiration än.

    Ta väl hand om dig, stor kram
    Agneta

    SvaraRadera
  31. Men fy en sån otäck upplevelse! Tur att du fick vård så snabbt och att det inte var något riktigt allvarligt. Det blir ju en tankeställare, även för mig. Jag varken röker eller dricker men slarvar med allt annat. Så fina somriga mobiler du knåpat ihop. Var rädd om dig!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  32. Ojdå, måste kännas konstigt att tappa minnet så. Vilken tur att det inte var stroke. Ha EB bra weekend/lila-Christina

    SvaraRadera
  33. men fy då vilka ruskiga saker du upplevt .. och tur att det inte var 10:a eller stroke , då fick du en liten tankeställare ,, ja jag menar att man ska ta tillvara varje minut och varje sekund ....
    Men oj oj vilka fina mobiler,, det får man apa efter tror jag , har en hel skål med snäckor ... sånt vin har jag aldrig köpt med pinnar på .
    Ha det bäst och va rädd om dig ...

    SvaraRadera
  34. Skönt att allt är som vanligt igen. Bra att du kom till sjukhus och blev undersökt. Jag har en vän som råkat ut för något liknande. Läkarna kom fram till att det kunde bero på stress. Kanske du ska ta det lite lugnt.
    Jag gillar dina mobiler. Kul med sådant man kan göra själv.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  35. Riktigt otäckt! Och vad man grubblar över perioder som man inte minns. Efter flera år funderar jag fortfarande över saker som hände den där veckan när jag var nerdrogad med morfin på lasarettet och opererades för gallinflammation. Där har jag minnesluckor. Tur att det ordnade till sig men livet kan ändra riktning snabbt ibland.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  36. Tur att det inte var så allvarligt! Man kan ju aldrig veta.. rena skräcken inte bara för en själv utan också för anhöriga.

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  37. Det där var inte bra. Knepig diagnos.
    Har inte hört talas om. Men så skönt
    att allt gick bra! Se nu till att ta det lugnt
    och var riktigt rädd om dig!!

    SvaraRadera
  38. Kikar bara in igen för att titta till dig lite. Hoppas du mår bra.

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv