Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

fredag 21 maj 2010

Blandad kompott

Idag blir det lite av varje att förtälja men först måste jag erkänna att jag kunde inte hålla mig.
Jag tyckte det var så roligt att virka den runda mattan av buntsnöre som jag visade häromdan så jag har påbörjat en rektangulär också och den ska vi ha utanför entren här hemma.
Det är en aning hårt att virka i så det blir några varv då och då men kul är det.















I morse när jag kom hem från jobbet runt halv 7 (ja jag jobbar natt) på morgonen prasslade det till vid sidan av gången. Jag tittade till och fick syn på "Igge".

Han och hans familj bor under vår altan på vintern men nu har de kommit ut i värmen men visar sig mest på kvällen eller tidigt på morgonen.

Igelkottar är ett djur jag saknar på torpet för där har vi aldrig sett några men här hemma i stan kryllar det av dom.

Söta djur, eller hur??



























Saffranspannkaka är någonting som jag aldrig gjort men efter att ha sett ett avsnitt av "Halv åtta hos mig" på TV 4 blev jag lite sugen på att göra en.
På sidan www.recept.nu kan man läsa att recepten från programmet är komponerade av amatörkockar och att de därför inte kan gå i god för recepten.
Det kan däremot jag göra för den blev underbart god med lite sylt på.
Jag kokade inte risgrynsgröten som ska vara i utan jag köpte 2 färdiga korvar med gröt och det gick alldeles utmärkt.




























Kram på er och ha en skön helg

Maidi







9 kommentarer:

  1. Tack för titten inne hos mig. Fin blogg du har. Ha en skön helg. Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Igelkottar e så söta! Det är trevligt att ha dem bosatta hos sig :-). Jag har tidigare påbörjat ett projekt där jag stickade med plast, men jag tyckte det blev lite hårt, så jag tröttnade...men det kanske är lite lättare att virka...får kanske testa igen.

    SvaraRadera
  3. Jag tror det börjar bli fler av igelkottarna i naturen igen, har sett flera stycken i år.
    Saffranspannkaka, det såg riktigt gott ut.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Men så kul med en Igge på tomten! Det var jätte många år sedan jag ens såg en levande, tyvärr.
    Ha en riktigt skön helg.
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  5. Har också en liten Igge under altanen.
    Roligt att du kikade in på min blogg.
    Trevlig pingst!

    SvaraRadera
  6. Saffrans pannkaka är en av min fars favvorätter. Jag gillar inte saffran så mkt så jag gör risgrynspudding med mandel istället...muma...kramis semlan

    SvaraRadera
  7. Vad händig du är med virkandet och fina mattor blir det.

    Igelkottar är så mysiga och hemtrevliga. När jag bodde i Brunflo i radhus så kom det en igelkott varje kväll och han gillade falukorv och ost.

    Pannkakan ser jättegod ut och den ska jag nog prova att göra.

    Om du har vägarna förbi Östersund och tid och lust, ring gärna så kan ni komma hit på en fika.
    Om du mailar till mig så får du mitt telenummer.
    zingla90@hotmail.com

    Önskar dig en fin pingshelg

    strömma

    SvaraRadera
  8. GRATTIS!! Du vann handduken!! Maila din adress till på ljuvligtlantligt@live.se
    Ha en skön kväll..
    Kram Git.

    SvaraRadera
  9. Så söta igelkottarna är och verkligt trevliga husdjur... Jag har inte sett igelkottar på länge.
    Vad är buntsnöre för något?

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv