Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

söndag 30 maj 2010

Tjejhelg på torpet

"Gubben" hade ett fotouppdrag på Lördagen så jag bjöd upp två goa vänner till torpet i helgen.
Solen strålade och vi hade det ljuvligt med en massa skitprat, handarbete och en go gemenskap















Vädret var med oss så vi satt ute hela dagen och när dom kom serverade jag en "Sommardrink" som snabbt gick ner.















Recept Sommardrink
2 dl konc ananasjuice
2 dl konc apelsinjuice
saften från 3 citroner
1 burk kokosmjölk
75 cl starksprit
Allt blandas väl och ställs i frysen. Frys minst 5 timmar.
Skeda upp sorben som bildats i glas och fyll upp med Fruktsoda.
Rör om och fyll uppmed mer Fruktsoda om det behövs.

Påminner om Pina Colada men detta är SOMMARDRINK.

Knutte bara myste.............










Maria är inte ett dugg intresserad av handarbete men hon är en liten "jävel" med fotbollen.























Annika virkade mormorsrutor för det vilda och fick ihop en fin hög.





































Själv ägnade jag mig åt mina burkhättor.











Den här klematisen har jag nog gjort fel med tidigare då jag klippt ner den helt.
I höstas blev det inte så och det visade sig att den inte ville det heller för aldrig har den varit så tät och rikblommande som i år..





























Svarta Irisen slår snart ut , hoppas vi får se det till helgen!














Kram på er alla goa bloggare














21 kommentarer:

  1. Vilken myshelg du har haft! Ha nu en lika fin vecka! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Fint väder hade ni! Ja, två iris har slagit ut och jag undrar om jag verkligen skall klippa ner klematisen ... jag tror det är som med dina men sambon har annan åsikt... och man måste kunna jämka ibland! *ler*

    SvaraRadera
  3. Va kul med en riktig tjejhelg! Drinken verkar farligt god. Måste testas. Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Vilken helg!
    Vilken stuga! Ser ut som en riktig stugdröm!

    Så mysigt ni verkar ha haft det. Jag handarbetar ju också och det är så härligt att sitta och ta det lugnt med sina rutor eller blommor eller vad man nu gör och så prata lite!

    Härligt!

    Kram från
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Vad härlig helg ni ser ut att ha haft...sommardrinken måste testas!!kramis semlan

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig helg du har haft och fint väder också. Här har det varit småruggigt regnigt.

    Drinken verkar jättesmarrig.

    Vilket äventyr du hade med klippandet av håret :-).

    kram
    strömma

    SvaraRadera
  7. Va mysigt ni ser ut att ha. Sådana isdrinkar brukar jag oxå göra, Jätteläskande! Flitiga verkar ni varit oxå, en toppenhelg för er alltså.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Isdrinkarna verkade väldigt goda, detta ska testas.
    Ni verkar ha haft en riktigt myshelg, själv har jag jobbat hela helgen men nu väntar två lediga dagar.
    Jag bor i det vackra Östersund...men vid vindelälven finns mitt hjärta.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig dag ni verkar ha haft! Och den där drinken lät inte dum... Har kopierat och skrivit ut receptet! Den kommer att provas någon gång (eller gånger...) i sommar!
    Och clematisen var ju jättefin! Är det en alpclematis?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Ja , det gör du helt rätt i. Det med syrenerna i kväll alltså... Behandla dom som rosor, alltså i riktigt varmt vatten, så står dom länge.
    Ha det gott! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  11. Ja, stackarn som föll för mig (enl mig *ler*) var det nog för jag har så ovanliga fötter: korta, tjocka och bredda!
    :)

    SvaraRadera
  12. O, så varmt och fint väder ni hade!Och så roligt ni verkar ha haft!!!!
    Jag var på 50 års kalas till en paviljong vid havet och fast där nu var väggar omkring, var det inte allt för varmt. Regnigt och blåsigt...

    Kramar/Pia

    SvaraRadera
  13. Den där drinken såg riktigt läcker ut. Tror jag ska göra en sån och fira semestern om knappt 3 veckor!! Roligt med tjejträff.

    Vilken syn det måste vara med den svarta irisen. Själv har jag "bara" den blå men den blommar oftast fint. Inte varje år dock, undrars vad det beror på?

    Hoppas du har en bra kväll. Själv sitter jag här och degar, halvt borta, haha.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  14. Burkhättor.......man lär sig alltid ngt nytt :)
    Håkan

    SvaraRadera
  15. Hej
    Ni ser ut att ha haft det trevlig ute på torpet,men oj va hon virkar på,jätte jätte fint.
    Kram o ha en fin kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  16. hei.
    åå så koselig dere har det på torpet,deilig med sånne dager,ønsker dere mange sånne dager fremover.
    klem fra sylvia

    SvaraRadera
  17. Hej och tack för hälsningen hos mig!

    Så härligt med tjejhelg på torpet och sommardrinken verkar farligt god. Tack för receptet!

    Så vackert din klematis blommar. Att den blommar så rikligt bero säkert på att du inte klippt tillbaka den. Vissa sorter blommar på årsskotten och vissa på fjolårsveden och skall därför klippas olika hårt.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Tack snälla för titten och dina goa ord!

    Mmm drinken ser god ut, passar perfekt i detta vädret :)

    Klematis ja, jag vet aldrig hur man skall göra, det verkar som de skiljer på olika sorter. Men din ser ju ut att stortrivas så du gjorde säkert helt rätt som lät den vara "oklippt".

    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  19. Vad mysigt ni måste haft det,blir lite avundsjuk faktiskt..:)

    Maggan

    SvaraRadera
  20. Blogfaster! Roligt med bilderna på dina mor och farföräldrar, har inte sett dem förut, förutom farmors mor =)

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv