Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

lördag 20 november 2010

Kalas och vintervitt torp

November är vår familjs kalasmånad. Alla utom 18-åringen fyller år den här månaden. Lillskruttan Nathalie fyllde 6 år den nionde. I Onsdags var det Tessans tur att fylla 15 och igår fyllde jag 27 för hundrade gången tror jag. "Gubben" fyller den 27-nde och lille Knutte den 25-te.
Den dagen när Tessan föddes 17/11-95 var det snöstorm här hos oss så den morgonen glömmer man inte i första taget. För att ta dottern till sjukhuset krävdes snöslunga, traktor, plog och till sist Ambulans.
Vi brukar slå ihop oss och fira av alla ungefär samtidigt så det fick bli en smarrig smörgåstårta i år.















En strut med Åre-praliner och en perfekt plåtskylt fick jag av "gubben".















Många "gör vinter" i sina sommarstugor och vistas inte i dom under vinterhalvåret men vi tycker nästan att det är extra mysigt just då.
Igår när vi kom hit runt 17.00 var det kolsvart ute och inne i stugan var det bara 8 grader.
Ved hämtades, kakelugnen tändes, ljus i mängder tändes och sen var det bara att mysa för fullt påpälsad med fleecekläder. Jay sitter fortfarande säkert i Idol så kvällen var perfekt.
I sovrummet blir det varmt allra sist eftersom det ligger i vinkel från rummet där kakelugnen är så "gubben" la sig i full mundering och hade Knutte som fotvärmare.





























Det är precis som att det kommer som en överraskning varje år. När snön riktigt vräker ner förändras ju hela landskapet och det känns främmande på nåt sätt.
Gubben har redan nu på morgonen varit ute två gånger och fyllt på med ved. Skottat har han också hunnit med. Jag har det mysigt här inne i stugvärmen.















Klart väder kan man väl inte säga att det är men snön lyser upp en hel del i alla fall.
Så här i skogen är ju snön verkligen vit så det är såå vackert.









































Kramas med varandra


39 kommentarer:

  1. Så fint det ser ut med snøen! :O)
    Ha en fin lørdag,
    og gratulerer med alle bursdagene.
    Klem :O)

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig skylt! Mina barn har fattat detta redan "för inne är det mamma som bestämmer och ute pappa" säger de. :-)
    Mysigt att vara i stugan på vintern... hoppasni får en sköööööööööööön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Om vi hade en sommarstuga skulle jag absolut vilja vara där då och då under vintern. Lugnet självt infinner sig ju då.
    Fin sylt du fick.

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg med smarrig smörgåstårta och underbara stug bilder i snömundering.
    Inte skall man väl stänga stugan under vintern, det är ju mysigt då med.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  5. Vackert med allt det vita också. Klart ni ska mysa i stugan och veden ger en härlig värme. Vår kalasmånad är januari. Då fyller halva släkten år känns det som. Men vi firar alla på min mammas födelsedag. Hon är ju släktens åldermor. Ha en skön helg i stugvärmen.

    SvaraRadera
  6. Grattis alla födelsedagsbarn! Smarrigt med smörgåstårta.
    Förstår att ni njuter i stugan, även om det tar tid att få upp värmen så här års. Fina vinterbilder!

    SvaraRadera
  7. Gratulationer till alla födelsedgsbarn, jag fyller snart 27 år jag också. Mysigt ni har i stugan, vi har stuga i fjällen som används året runt. Fina bilder

    SvaraRadera
  8. Många grattisar till hela familjen!
    Där i stugan har ni det bra ser jag. Önskar er en riktigt fin helg!
    Kramar Monica

    SvaraRadera
  9. Grattis till alla födelsedagsbarn!!
    Vad praktiskt, ni skulle nästan kunna ha ett party rakt igenom!
    Vad gott med smörgåstårta!! Det var längesen jag åt det. Finns nämligen inte här i Tyskland. De tror ju t o m att smörrebröd är svenskt! *ler*

    Bra köp av gubben, där ser man att han har fattat "reglerna"...*ler*

    Ha en skön helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken fin skylt du fick! En personlig present är alltid rolig att få. Ni verkar ha det mysigt i stugan :-) Kram på dig

    SvaraRadera
  11. Smörgåstårtan ser verkligen god ut, skönt och praktiskt att slå ihop kalasen.

    Fin skylt du fick i present.
    Härliga vinterbilder du tagit, skulle passa bra som julkort.
    Kram!

    SvaraRadera
  12. GRATTIS säger jag med !! Dom där födelsedagarna....man får inte bry sig om siffrorna. Det är bara siffror. men 27 x X är väl helt perfekt. Och jag gillar skylten du fick !! Vi har också våra födelsedagar hopklumpade fast i febr.mars. det är perfekt att slå ihop !! Ha fortsatt mysigt i helgen. Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Grattis till dina 27+ år.Man är inte äldre än man känner sej och det kan ju variera dag från dag.
    Härligt med en stuga att koppla av i och den vita snön som lyser så fint.
    Ha en fortsatt skön helg
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  14. GRATTIS till27+firandet.
    Kul att ni kan förgylla novembermånaden med så många kalas, det behövs denna mörka tid.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  15. Ser ut som om ni har det riktigt vintrigt, men så mysigt.
    Ha en fortsatt skön helg!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  16. Grattis i efterskott! Jag fyller 27 varje år och ofta känner jag mig som 27 också (när jag känner mig äldre pratar vi inte om). Håller med dig om att det är härligt att åka till stugan på vintern! Man ägnar sig åt att hålla värmen, njuta i naturen och bara VARA. det är skönt.
    Ha en härlig lördagkväll.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Grattis till alla födelsedagsbarnen. Så gott med en smörgåstårta. Jag är lite åldre. Har fyllt 35 nu i minst 500 år.
    Vilka härliga bilder från stugan.Önskar er en underbar helg där.
    Kram
    Anje

    SvaraRadera
  18. Så underbart! Längtar nu till min gård i Lappland....

    så underbart härligt ni har det!

    SvaraRadera
  19. grattis till alla födelsedagsbarn...vad härlig helg ni har...kramis semlan

    SvaraRadera
  20. Vilken bedårande liten röd stuga och så vackra vinterbilder!
    Kram.

    SvaraRadera
  21. BRRR det ser förbaskat kallt ut på bilderna men skönt att krypa ner med en liten hund vid fotändan...här är snön redan borta...den ligger ju sällan kvar i stan utan blir bara något blask i kanterna...bilderna är ljuvliga och jag förstår att ni myser på oredntligt Kram Anne

    SvaraRadera
  22. Men du, vilken himla tur med alla födelsedagar! För november är annars årets absolut mest deppigaste månad. Och nu inser jag att den kan bli bättre om man lägger alla årets festligheter i november!!
    Hulda

    SvaraRadera
  23. Grattis! Härligt sen när brasan är tänd och värmen börjar komma i stugan, för det är nåt alldeles speciellt att få uppleva en sådan miljö, både inne och ute. Jag har själv haft det så och njutit i fulla drag.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  24. Mysigt med en stuga. Även fast jag bor på landet skulle jag vilja ha en stuga att åka till där allt blir lugn. Där man kan pusta efter veckan och ha det lite primitivt... (och kallt) med mysigt att elda!
    Ha en skön kväll, Kram Marie

    SvaraRadera
  25. åh vad mysigt!!! smörgåstårta! grattis på er!häftig skylt! allt på topp som jag ser det ;-)

    SvaraRadera
  26. Hahhhaaa-hihhii-hohhohehahhaa!!! Spöket i spegel!

    Grattis, grattis! Jaha, du är ett par år äldre än jag då? Jag fyller 25 i februati - igen, hehhee.

    Här i "söder" (Åbo) är lika vitt som där i norr. Och förbaskat kallt, brrr.

    Och grattis åt er alla som har orsak att fira!

    Kramis!

    SvaraRadera
  27. Många fina bilder o vad gott de såg ut med smörgåstårta...tandvattnet rinner ;*)

    SvaraRadera
  28. Hej, vad roligt att Du hälsade på, och lämnade spår hos mej :-)

    För det första:
    ~♥~ Grattis till alla~ ♥ ~

    Å, vilken smarrig smörgåstårta!

    Det ser underbart ut med stugan, och visst är det mysigt att vara i sin stuga om vintern. Jag älskade att åka ut till mitt hus ute på landet, speciellt om vintern...
    Förstår att Du har det gott i stugvärmen, och det hade nog Gubben och Vovven också ser det ut som :-)

    Eva

    SvaraRadera
  29. Kul att kunna fira ihop och smaska tårta och mysa i stugan. Kramar Birgitta

    SvaraRadera
  30. Men du vilken fin smörgåstårta du har där,och lilla hunden ser ut att ha det gott under täcket,en av våra små hundar får ligga under mitt täcke ibland och det gillar hon skarpt.
    kram o ha en fin kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  31. Ljuuuuvligt med en stuga på vintern. Vi hade en vi med med men hann inte riktigt med,ljuvligt var det att åka dit om vintern och frysa en stund för att sen bara njuta i värmen. Må gott//Hanna

    SvaraRadera
  32. Gratulerar alla som fyllt år. Vilken smarrig smörgåstårta.
    Jag tycker inte det är ljuvligt med vinter och snö. Ser den långa vintern framför mej med snö och halka och kyla. Våren är min tid.
    Ett litet tips. Tag in ved innan ni åker hem, så går det mycket fortare att få fyr i spisen.
    Ha det så gott.
    Kramen Birgitta

    SvaraRadera
  33. Visst måste det vara lite kul när så många kan fira till sammans, då träffas ju alla och det är ju ingen chans att det blir tårta på tårta.
    På dina foton var gärdsgården nästan för fin för att vara sann. Jag är en stor beundrare av såna hantverk.
    Här går det också att njuta lite mera sen snön kom, alltid bättre än när allt är mörkt o grått. Ha det gott.

    SvaraRadera
  34. Jösses så många födelsedagar! Gillar regel-skylten!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  35. Grattis på födelsedagen i efterskott :O) Kram Katarina.

    SvaraRadera
  36. Hej! Titta in hos mej - du har något att hämta där.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  37. Grattis alla !!
    Underbar bilder på både gubbe och hund :-))
    Ha det gott i snön
    Birgitta

    SvaraRadera
  38. Gratulerar, gratulerar - det var många på en gång det! En massa skyttar, blir det väl, eller?
    Dom är osedvanligt trevliga läste jag nånstans alldeles nyss! Och jag håller med.
    Ert torp på vintern är nästan ännu finare än på sommaren, kan bero på att jag tycker om vintern och snön. Det är mysigt att komma till landet och elda upp det, höll jag på att säga, ne, men att värma upp det och mysa!
    Kram

    SvaraRadera
  39. Jag log när jag läste ditt inlägg om silvertråden. Och jag tänkte....inte konstigt alls. Man inspireras av varandra och så plötsligt
    tänker man i samma banor. Det är himla häftigt !!! Det är lugnt med bilden. Jag är inte sträng !! Haha ! Kram Eva

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv