Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

söndag 12 juni 2011

Pingsthelg

Tänk vad naturen är härlig.. Det känns inte så länge sen när hela tomten var täckt med tjock snö och is. Sen kom värmen och allt exploderade. Nu växer allt (framför allt ogräset) så det knakar och vi bara njuter varje helg i vårt paradis..










Gårdagens regn tog kraftigt på nästan alla utslagna vallmo. Som tur är finns det fortfarande många som inte slagit ut ännu..




















Mitt i gräsmattan växer den här lilla tuvan med tusenskönor och humleblomster. "Gubben" måste nog ha lite sinne för detta för han klipper runt tuvan när han klipper gräset. Jag blev så glad när jag såg att den var kvar efter dagens klippning.










Jag är ingen hejare på det här med att så frön men jag är ganska nöjd med min sådd av sockerärtor. Här står lite av dem i en stor kruka och som spalje har jag använt sladdhållare, såna man sätter under skrivborden på jobbet. Jag har inte stulit dom för de skulle kasseras men jag såg ju att man kunde använda dem till något. Återbruk är som sagt kul...


















Ja, så var det dags för årets smultron. När vi tog över torpet rensade jag bort de flesta smultronen i rabatterna för det fanns ju ändå gott om dem i slänterna. Numera rensar jag minsann inte bort dom för det är de mest perfekta marktäckare runt blommorna. Sen är de ju så goda också..












































13 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när det dyker upp andra saker än gräs i gräsmattan? Charmigt :-)

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha smultron! Vi har också sått sockerärtor, ska bli kul att se vad det blir av dem :)

    SvaraRadera
  3. Det växer och frodas fint hos er! Ni har det så vackert!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Oj har du smultron nu?! Inte jag....
    Sådana vallmon är underbart vackra..jag har en rosa variant också.
    Idag har jag härjat i trädgården hela dagen - fy 17 så ont i ryggen jag har.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte heller så bra på det här med frön, men i år har jag också sått sockerärtor i en stor kruka och dom är jättefina och det har redan blivit små ärtskidor! Snart dags att ta första skörden!
    Som stöd har jag använt några risiga kvistar av en schersminbuske, som jag klippte av innan den hade slagit ut! Det funkar också bra!
    Ha en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Men hallå.....inte är väl smultronen redan mogna ????? Jag kollade idag på mitt ställe och där blommar det också , men din smultronrabatt kan nog ingen överträffa.Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt paradis ni har!
    Smultron skulle jag inte veta var jag skulle hitta nuförtiden. Då jag var liten visste jag var varje smultron- och åkerbärplats fanns.
    Jag har ännu inte sått ngt, bara handlat blomster. Ärtor i kruka är ju en god idé!
    Ha en fin början på veckan!
    kram

    SvaraRadera
  8. Har kikat runt lite på din blogg! Har också börjat blogga lite på gamla dar!

    SvaraRadera
  9. Provar kommentera - bara krångel.
    Så fina bilder från torpet!
    Smultron - Mmm...
    Kram Äppelblom

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder på alla blommor. Ja nu går det fort...alldeles för fort. Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Nu är det verkligen vackert! Alla blommor, grönskan och den sköna sommarkänslan är bara till för att ladda batterierna.
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  12. Sommarängar finns det numera, här omkring där jag bor finns det mest golfbanor.

    Jag ryckte upp en del smultronstånd satte i kruka, och nu kommer bären.Gav till mitt ex.några, ska bli kul att se om han vattnat dem, för i så fall har han också bär.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  13. Smultron som marktäckare, det var en fantastisk bra ide!!! Jag har massor av plantor som riskerar att falla offer för ett grävprojekt så då kanske jag skulle ta och börja flytta dem till ett land i stället!!!
    TACK för tipset!

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv