Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

torsdag 28 februari 2013

Kamouflage

Min gubbe tror att alla vet vad en timelaps-kamera är för nåt.  Det tror inte jag för jag hade inte vetat det om jag inte hade haft både sonen och gubben vilka båda är riktiga fotonördar..
En timelaps-kamera är i alla fall en kamera som man kan ställa ute och sen ställa in på vilka tidsintervaller den ska ta ett kort. Så småningom kan det bli en trevlig film.. 
På himlen kan molnen röra sig väldigt fort,, man kan följa en blomma som slår ut m.m.
Vi hade den på en gång när vi var några stycken som åt middag. På filmen sen blev det en otroligt snabb och hetsig middag.. Man kan väl säga att det blir motsatsen till ultrarapid.
Hoppas jag förklarat riktigt nu .
Hur som helst så ville gubben att jag skulle göra något slags kamouflage-överdrag till kameran så att han kan placera ut den utan att den syns så bra.
Ja, vad gör man?  Jag hittade en gammal GAIS-mössa i gömmorna och det var perfekta färger. Sydde ihop den runt kameran och har ni sett vilket gulligt överdrag det blev.               Nåja, huvudsaken att gubben blev nöjd.
Man tager vad man haver....
Och nu har vi lärt oss att "Only the dead fish, follow the stream"..


Kram på er
Maidi 

34 kommentarer:

  1. Vad gullig den blev :) Låter som en kul grej!

    SvaraRadera
  2. Tack för upplysningen....jag hade ingen aning om att det fanns sådan utrustning. Men jag blev ju lite sugen på en sådan, vilken häftig grej. Kamo överdraget plev perfekt.

    Ha en fin dag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Tur att du är så pysslig och duktig så du fixar makens önskningar, det blev jättebra!
    Bra citat du ger oss!
    Ha en härlig helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. En sån kamera har jag velat ha sedan länge. Nu vet jag vad den heter. Tack!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Åh va hejjigt,aldrig hört talas om faktiskt!!
    Det vore väldans kula att ha! Kramelikram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag hade ingen aning vad det är för nånting! Tack för förklaringen! Söt blev den:) Solen var här liten stund men nu vet jag inte vart den har tagit vägen:/
    Fin citat! Önskar dig en skön torsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  7. Din gubbe hade fel - jag visste inte vad en timelaps- kamera var. Men nu vet jag! Tack vare dig!
    Det är ju sådana filmer man ser i naturprogrammen i TV. Jag har faktiskt undrat lite hur dom gör...
    Men jag tror inte att någon av TV- fotograferna har ett så bedårande fodral till sin kamera, som det du har gjort!!!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Jag hade inte en susning om vad det var för slags kamera. Men oj så impad jag blev av kamouflageöverdraget. Det var häftigt!

    SvaraRadera
  9. Har aldrig hört talas om kameran jag
    heller. Kamoflaget var häftigt, det
    gjorde du bra.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Det var något nytt för mig. Men det blev ett bra kameraöverdrag.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  11. Nu fick jag lära mig något nytt, tur att han har dig som kan pyssla fram ett fodral, kamoflerat o allt. Lycka till med filmningen, kram

    SvaraRadera
  12. Så bra kamoflerat! Den syns inte alls ju!:D
    Du får väl lägga ut något här sedan.

    SvaraRadera
  13. Kanonfin mössa förstår att han är nöjd
    Vilken rolig kamera.inte billig kan jag tänka mig
    Ha en riktigt skön helg

    SvaraRadera
  14. Häftigt!!

    Önskar dig en fin helg.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  15. Du har lärt mig något nytt i kameraväg.

    Önskar er en Trevlig Helg. Kram Birgit

    SvaraRadera
  16. Önskar dig en härlig fredag
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  17. Så himal fint. Nä jag hade ingen koll på dtta med timelaps kamera. Nu vet jag vad det är. Man lär så länge man lever sägs det.
    Min gubbe är Gaisare så man kan skratta gott åt detta... Gais kan användas till mycket mer än fotboll
    Trevlig helg och ha det gott i kamera världen nu
    Kram/Y:

    SvaraRadera
  18. Jag hade heller ingen aning om vad en timelaps kamera är, så tack för att jag fick lära mig något nytt idag!
    Låter ju riktigt intressant att fotografera en blomma som slår ut!
    Får nog undersöka det där lite mera!
    Önskar er en trevlig helg!
    Melodys matte

    SvaraRadera
  19. Det var ngt nytt! Låter kul med en sådan kamera.
    Kamouflerad så som du fått till det så kunde man ju hitta mycket intressanta saker att föreviga :) Önskar dej en trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  20. ha ha .... där fick du till det , ingen som anar att det finns en kamera i den mössan !
    Det var ju en häftig kamera ..
    Tack för ditt besök hos mig ...visst är det väl lönt att påskpyssla . lika många dagar som till jul ju ..
    Så jag tror nog du hade rätt angående dig själv ..
    Tre kycklingar är virkade , snart kan du se dom ,hoppas du blir lite sugen då !!
    Ha det bäst ....

    SvaraRadera
  21. He he he... så snyggt! =)
    Nej,en sån kamera visste jag
    inte fanns....
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  22. Vilken rolig kamera, visste inte att det fanns sådana. Så roligt att du vill vara med i min lilla tävling, men glöm inte svara på tävlingsfrågan =)
    Ha en fin lördag!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  23. Ja, men åh... vilken söt liten mojäng den blev :) Så påhittig du är!
    Bra ord där av Einstein :)
    Kram

    SvaraRadera
  24. Vilken rolig kamera, en sådan skulle man ha ibland att "leka med".
    Kramelikramen! ♥

    SvaraRadera
  25. Men hej på dig!!! Va kul att jag hittade din fina blogg, tack vare att du skrev en rad på min!!!! Så vackra bilder och vilken "pysselgumma" du är !!! Kul att jag hittade hit!! !Ha en fin helg/EvaMarie

    SvaraRadera
  26. Haha...Maidi...det kan en undra hur jag hinner blogga men svarat på dagens inlägg som du kan läsa...Gör bara det roliga du vet:))..Vårkänsla att städa balkongen eller hur?..Här får altan vänta för har massa saker som ska in där när det bara blir tapetserat...ha det gott vännen;) kram Gunilla

    SvaraRadera

  27. http://vindsromantik.blogspot.se/

    Haha, jag tror du är en tusenkonstnär, den blev ju tokrolig.
    En sån kamera skulle jag vilja ha...

    Ha en underbar helg
    Kram Maggan

    SvaraRadera
  28. Det ska bli spännande att se vad du/ni filmar med den. Ett fågelbo kanske mot våren.

    SvaraRadera
  29. ja jag visste inte vad det va för nått..alltså kameran.Kan bli en rolig film..haha, ha en bra helg

    SvaraRadera
  30. Så bra, nu vet jag det! Har inte sett en så´n förut.
    Återvinning är bra Maidi - blev ju ett jättebra kamouflage.
    Önskar dig en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  31. Tittar in och vill önska dig en skön söndag! Kram Sirpa

    SvaraRadera
  32. Den låten Only the dead fish follow the stream tyckte jag var jättebra och jag håller på Louise Hoffsten i finalen!
    Kameran har du kamouflerat så bra så du kan nog göra en riktig djurfilm med den, jag menar med nåt riktigt skyggt okänt djur som ingen filmat tidigare...

    SvaraRadera
  33. Vilken häftig kamera och vad bra du fixat kamouflaget. Jag visade jägaren i familjen som vill ha koll på djuren i skogen. Det finns något liknande som heter åtelkamera. Ja...jag har noll koll alltså !!!!!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  34. Men vilken häftig grej. Tror jag har hört talas om nåt liknande... Hade jag filmat mig själv när jag satt och åt med ens ån så hade det nog sätt aslöjligt ut...jag är tyvärr en sån som slänger i mig maten, blixtsnabbt. Fast å andra sidan hade jag kunnat pressa i mig massor för det hade sett ut som om jag år pyttelite:))) Ja du, det är bara döda fiskar som flyter med strömmen...ett uttryck som jag gillar.
    Ha en fin söndagkväll
    Kram Annika

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv