Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

onsdag 18 februari 2015

Sent ute

Ja, nu är jag sent ute igen men igår var det ju semledagen och både bloggar och Facebook svämmade över av semlebilder. Här är mitt bidrag till Semlan. En liten by i Jämtland som fick fira dagen ordentligt.
Den andra saken jag är sen med är ju förstås Alla Hjärtansdags-hälsning till er alla. Den dagen var intensiv här hos oss och jag serverade hjärtlig mat.
Många frågar mig hur jag får dagarna att gå nu när jag slutat jobba. Jag kan säga att jag vet inte var tiden tar vägen för dagarna går så hiskeligt fort.
Rastlös blir jag om jag inte vet vad jag ska göra men jag ser oftast till att ha projekt på gång.
Ibland blir det lite för mycket eftersom det är så mycket jag vill pyssla med.
Pinterest har jag haft länge men det är först nu som jag börjat använda det. Det är inte klokt vad mycket inspiration man kan få om man surfar runt lite där.
Hur som helst så har min symaskin fått jobba en del och det ska så småningom bli ett lapptäcke av gamla gardintyger. 

Jag är inte precis någon expert på sånt här men när tygerna är fina märks inte felen så väl :)
En liten kakelplatta använder jag att måtta ut rutorna med.



Virkningen kan jag inte vara utan men ibland vet man ju inte vad man ska hitta på. Nu har jag ju fått lilla Edda som jag kan virka till. Jag blåste upp en ballong till storleken av ett baby-huvud (6-9 mån) och virkade en solhatt. Hoppas den passar nu till sommaren.
På Lördag kommer Nathalie (10 år) och då gäller det att vara förberedd med pyssel av olika slag för det håller henne sysselsatt i timmar.
Nu ska jag ta min dagliga tur på gåbandet och bara det tar ju sin lila tid..

Kram på er
Maidi

Några ville visst ha receptet så här kommer det:
Jag skar små plommontomater och gjorde hjärtan ovanpå.

28 kommentarer:

  1. Maten ser så god ut! Kan du inte berätta vad det är?

    SvaraRadera
  2. SÅ många härliga tips du delar med dig av. .Blir säkert en riktigt bra pyssel-lördag hemma hos dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Har man jobbat en massa herrans år finns det ju jättemycket man funderat på att pyssla med när man blir ledig. Så jag förstår att du har att göra - och det är bra. Du är flitig som en myra. Lapptäcke är ett jättearbete innan det är klart, kul att få se det sedan.
    Ha det fint i din pysselverkstad!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Måste vara härligt att få äga sin tid och göra sånt man inte hunnit eller orkat tidigare. Maten ser riktigt god ut. Mums!!

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Hi hi - Semlan passerar vi när vi åker till Åre t ex....

    SvaraRadera
  6. Vilken rolig text med virkningen, den bör du 'sätta' på högra sidan på din blogg.
    Den passar väldigt bra hos dig som trollar fram vackra 'ting'.
    Snygga hattar du gjort.

    Jaha det det är av plommontomater du gjort så fina hjärtan och dekorerat., fiffigt påhitt !

    Jag hade ingen semla på min blogg, men jag läste många andras.
    Tyvärr är jag ingen semle-älskare nu längre, har varit förr, men tycker att det blivit för sött på nåt vis . . . .
    Men din 'semla' bild slog alla rekord, tänk vad många roliga och lustiga namn det finns i landet.
    Någon frågar var bor du: jo jag bor i Semlan, hi hi... . . .

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  7. Tack för receptet, det lät jättegott, så det har jag skrivit ut och ska definitivt prova!
    Såå gulligt med tomathjärtanen!
    Virkat har jag också gjort ett tag nu, det har blivit grytlappar till barn och barnbarn, men nu stickar jag igen. En av svärsönerna vill ha raggsockor, så det gör jag nu.
    Kul, när någon vill ha något!
    Roligt ortsnamn, Semlan!
    Och visst går tiden fort, fast man inte jobbar längre...
    Ha det gott, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Åhh så gott receptet ser ut! TACK för det Maidi! Ja jag förstår att tiden går fort,tycker den gör det här också.Det bidde ingen semla här heller igår så jag tackar för skylten,den var roligare..Kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilket roligt ortnamn! Tänk att bo i semlan... ;-)

    Lilla Edda kommer att bli jättefin i solhatten!

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Är det tomater du lagt så fint så det
    blev hjärtan, fiffigt! Och nog går dagarna fort,
    det är mycket man ska hinna med. Jättefin
    solhatt den kommer bli fin till sommaren.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Hej o tack för receptet!! alltid kul med något nytt,då blir det pyssel hos er när Nathalie kommer :) så roligt.Ha det gott< kram Jessica

    SvaraRadera
  12. Oj vad många projekt du har! Och fint blir det också! Solhatten blev ju hur fin som helst! Tänk när det blir sommar, så fin Edda ska bli då!

    Lapptäcket blir säkert jättefint det med!

    Vad hurtig du är som dagligen går på gåbandet! Själv tar jag mig en tur på bandet varannan dag. Men försöker då att gå på allt vad jag orkar. Målet är att det ska bli varje dag sen men varannan tar en hel del tid det med tycker jag! :)

    Ha en fin fredag och en trevlig helg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  13. Så flitig du är med handarbetandet. De tänkvärda orden roliga. Ska spara dom och så tycker jag ditt bidrag till Fettisdagen var helt perfekt. Frågan är om man skulle vilja bo i Semlan.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  14. Va duktig du är, mössorna är ju helt underbara :)
    Receptet tackar jag för, det låter verkligen supergott!
    Hoppas allt är bra med dig och att du får en fin fredag o helg.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  15. Vilken kul ortsnamn, inte illa att äta semlor när man bor i Semlan :)
    Fin solhatt du har virkat, kommer säkert att bli uppskattad av den lilla.
    Tack för receptet, ser så gott ut.
    Trevlig helg.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  16. Hade inte en aning att det fanns en ort som hette Semlan, gissar att dagen firas riktigt ordentligt där. =) Tack för receptet, det skulle jag vilja prova! Ser fantastiskt gott ut!
    Ha en fin helg!
    Kram Petra

    SvaraRadera
  17. Undra om det är smarrigt att bo i Semlan, haha....oj så mycket fina hattar du
    gjort, förstår att du gillar att pyssla ;))
    Trevlig helg!
    Bia

    SvaraRadera
  18. Det gör inget att du är sen... jag är ju ännu senare med att besöka dig :) Dagarna går såå fort! Härliga solhattar! Tack för receptet... ser väldigt gott ut!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Jag tror täcket kommer att bli kanoners. Och nog ska det väl synas att det är hemsytt så någon liten skavank gör väl inget. Men jag tror du fixar det där utan några problem. Hoppas vi får se det när det är klart.
    Solhatten var rolig. Den kommer att bli toppen i sommar.
    Jag har aldrig varit på Pinterest men jag kanske borde titta in. Må gott!

    SvaraRadera
  20. Gillar skylten - har ätit en (1) semla i år. Apropå skylten, Thomas Wassberg lär ju ha adressen Tyskland, Åsarna.

    SvaraRadera
  21. Du är i full gång hela tiden. Ja, vart tar dagarna vägen? Timmarna vill ju inte räcka till.
    Fina bilder har du till din text :) Ser fram emot att få se slutresultatet på syprojektet!
    kram

    SvaraRadera
  22. Du är i full gång hela tiden. Ja, vart tar dagarna vägen? Timmarna vill ju inte räcka till.
    Fina bilder har du till din text :) Ser fram emot att få se slutresultatet på syprojektet!
    kram

    SvaraRadera
  23. Där fick jag två rejäla leenden denna blåsiga kyliga innedag. Dels Semlan. Så kul att någon plats heter så. Men det finns en del kul namn i vårt land. Och så texten. Det är verkligen sant . Just nu letar jag mina gamla beskrivningar på påsksaker. Det börjar bli dags. Sen har jag sett helt sagolika sydda kycklingar på Pinterest så jag får kanske sätta mig vid symaskinen också.
    Vilken urläcker Pippihatt !!!
    Ha det fint. Kram Eva

    SvaraRadera
  24. Noen ganger skulle en ønske seg flere timer i døgnet, men flotte hatter må jeg si.
    God ny uke til deg.

    SvaraRadera
  25. Bättre sent än aldrig....Men en del saker är ju inte så himla viktiga än då !
    Förstår väl jag det att du inte blir arbetslös...;) Och att du tar dej för att sy ett lapptäcke, det imponerar på mej som är symaskinsallergiker !
    Härligt att du gör sånt som du tycker är roligt och blundar för dammtussar och smutsiga fönster !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  26. Så vackra solhattar du virkat och god frestelse ser jag!
    Häftig skylt i dessa tider!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  27. Nej, inte är det några problem att få tiden att gå, som du säger, dagarna bara schvischar iväg. Och har man intressen och tycker det är roligt att göra saker så går dagarna ännu fortare.
    Vilka söta små hattar! Kommer att bli förtjusande.
    Semlan var ett roligt namn, betyder det semla eller betyder det liksom något annat på jämtländska?
    Tack för att du talade om hur du hade gjort hjärtana på maträtten, jag undrade så.....
    Pinterest är kul, allt finns där. Du har väl också https://www.ravelry.com? Det är också kul om man letar inspiration tycker jag. Och massor med beskrivningar.
    Här är gråare än grått idag....igen.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  28. Dagarna går fortare än vad man hinner tänka. Förstår inte hur man hann med allt förr. I dag ska jag försöka hitta på någon mat som räcker i tre dagar. Trist att stå vid spisen varje dag när så mycket annat lockar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv