Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

tisdag 28 juni 2011

Undran

Nu vill jag ha lite hjälp av er alla..
När vi för 7 år sedan tog över vårt torp så var ju de flesta rabatterna redan anlagda med diverse perenner och jag har nog klurat ut det mesta som finns i vår trädgård, ändrat en hel del men det mesta av det gamla finns kvar.
Det finns en växt (blomma) i stenpartiet som jag inte riktigt har klurat ut och det vill jag att ni ska hjälpa mig med.
Tidigt på våren och tidigt på dagen ser växten (blomman) ut så här ..
Skratta nu inte åt mig för jag har absolut ingen aning om vad denna skapelse heter och skulle så gärna vilja veta det.
Bladen sluter sig runt blomman och omfamnar den...












På eftermiddan när solen gjort sitt visar sig dessa blommor och sen till kvällningen sluter de sig igen med bladen som skydd..
Sonen gjorde i påskas s.k. timelaps på den här blomman. Jag vet inte om jag stavat rätt men det går ut på att kameran tar en bild t.ex. varje minut . Det beror lite på hur man ställt in kameran (tror jag). På den lilla filmsnutten såg man tydligt hur blomman slog ut.













Idag ser växten ut så här. Blomman är helt borta men det är ett fint bladverk så rabatten är fin med det med...














Ha det gott
Maidi

30 kommentarer:

  1. Tovsippa?
    http://linnaeus.nrm.se/flora/di/ranuncula/anemo/anemsyl.html

    SvaraRadera
  2. Det var spännande, vilken blomma och nu har den gröna friska blad - jag lovar, jag skall försöka forska lite jag också. Märkliga saker det finns i vår natur, eller hur!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Aldrig sett en sådan! Vad fin den var!

    SvaraRadera
  4. Hoppas du får reda på vad det är. Jag är också nyfiken...
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  5. Har inte en aning, men den var otroligt vacker tycker jag.
    Hoppas du finner ut vad det är för nått..

    Idag blir det en tur till optikern... Pengar ska brukas på nya brillor. Så man ser bra (ut) hihi.
    Ha det gott goaste.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  6. Åhh...vilken spännande växt! Du måtte äga en blomster-skatt! Fin är den verkligen och spännande Aldrig sett och kan tyvärr inte hjälpa dig.
    Hoppas du får hjälp med namnet.
    Kram /bea

    SvaraRadera
  7. Härlig blomma som byter skepnad,...och satte mig i lite huvudbry :)
    Tyvärr har jag inte en aning om vad den har för ett namn,men jag hoppas du får ett svar, som jag oxå ser framemot att få se...Spännande..:):)

    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  8. Tyvärr kan du inte få någon hjälp av mig. Men vad söt den är.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Ja söt va den iaf...skatta dig lycklig med spännande växter

    ha en bra dag!
    kram wivi

    SvaraRadera
  10. Inte heller jag vet svaret, men den var väldigt söt!
    Här väntas det på att få hoppa i poolen igen, barnen är ivriga kan man milt suttryckt säga!

    SvaraRadera
  11. Och inte heller jag vet vad det är! Men en tovsippa är det inte!Hoppas, att någon kan hjälpa dig, för nu blev jag också nyfiken - den ser så annorlunda ut!
    Ett tips annars,är att gå in på odla.nu, gå till deras forum och lägga in en bild och fråga, det brukar komma svar tämligen omgående...
    Lycka till, kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Vad spännande! Du måste ta reda på vad det är och berätta. Är det en lökväxt?

    SvaraRadera
  13. Ja här är det inga gröna fingrar eller blomkunskaper alls. Men den var lite söt och ovanlig, hoppas du finner ut vad det är. Så ljuvligt med alla dessa gamla växter. Ha en fin kväll...

    Kram LIsa

    SvaraRadera
  14. Hej
    Jag tycker den ser ut som en växt jag har, fotblad, se här http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum2/viewtopic.php?f=4&t=976&view=next
    Den finns i grön och rödbladig.

    Kram Maggan
    http://www.vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  15. mon-jardin-en-ik29 juni 2011 kl. 18:25

    Vilken underbar växt du har där. Helt otroligt att den får så vackra gröna blad sedan.Kan inte hjälpa dig men i blogland finns det säkert någon som vet.
    Kram
    Anje

    SvaraRadera
  16. Har aldrig sett den förut men vacker är den ,kramis Nette

    SvaraRadera
  17. Det var en helt ny växt för mig, men den e läcker tycker jag.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  18. Vilken spännande blomma! Först så liten och mystisk och söt, och sen det bladverket. Har aldrig sett förut! Vad roligt att göra såna upptäckter i sin egen trädgård =)
    Ha en fortsatt härlig vecka! Kram

    SvaraRadera
  19. Det var en märklig blomma, har aldrig sett den förut. Hoppas du får svar för det är roligt att veta namnen. Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Hejsan Maidi !

    Det är nog det som Mångmamma skrev,med de latinska också.
    Jag har aldrig sett dem.Kul ser de ut.

    Hoppas allt är bra med Dig och de Dina.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  21. Verkligen jättefin växt !! Tuff ! :0)
    Jag har bytt namn på min blogg om du vill titta in . motnyaaventyr.blogspot.com
    Ha en underbar helg !! Kram , Helen :0)

    SvaraRadera
  22. Ljuvlig blomma! Jag har inte sett den förr.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. fråga på Botaniska, dom vet säkert!!!!
    men fin o unik är den!!!!!
    fothälsning
    veronica

    SvaraRadera
  24. Var det fotblad...var tvungen att läsa igenom alla kommentarer för detta var en ny bekantskap för mig, ha en skön helg, kram

    SvaraRadera
  25. ha ha en sparris med en sippa på som sen blir en näva...jag har aldrig sett nått liknande..
    naturen är ett underverk..undrar om Linne visste.. kram Irene

    SvaraRadera
  26. Det ser ju ut som något från Jacques Cousteaus undervatten filmer?!? Konstiga koraller du har mitt uppe på torra land! Verkligen fin i sin konstighet!!!

    Kramar!
    -Pia-

    SvaraRadera
  27. Det var verkligen en konstig liten sötnos! Den liknar ju en sippa! Blir spännande att se och höra om du får något svar, så jag lägger till mej som följare!

    SvaraRadera
  28. JAg har sett den men glömt vad den heter... men det hjälper ju inte dig:-) Jag ska lägga det i bakhuvudet, och försöka minnas!
    kramkram H.
    PS Den liknar min ungerska vita blåsippa, men det är det alltså inte.

    SvaraRadera
  29. På den översta bilden ser de verkligen ut som frusna badflickor som sveper handduken omkring sig. Den heter blodört, Sanguinaria canadensis.
    Gillar den också men hos oss vill den inte växa. Har försökt ett otal gånger.
    Fortsatt skön sommar
    Birgitta

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv