Här huserar ett fruntimmer som börjat blogga på gamla dar. Jag kommer att skriva om allt som faller mig in. Hemmet, familjen, Jämtlandsstugan, trädgård men framför allt kommer nog mitt pysslande att ta överhanden.

söndag 26 juni 2011

De goa Gubbarna

Ja så var midsommar över för detta året.. Känns nästan lite vemodigt men nu har vi snart en lång och skön semester att se fram emot.
Vi har varit i torpet hela helgen och på själva aftonen hade vi inget bra väder. Vi satt ute så länge det gick men till slut blev vi injagade av myggen.
Smultronen har jag visat flera gånger men varje gång vi kommer dit förundras jag över hur fort de söta bären utvecklas från att ha varit en blomma.










Nja, inte blir det några litrar direkt men varje dag allteftersom de mognar plockar jag in en tallrik och styckfryser dem så vi ska kunna plocka fram när som helst. Håller jag på så här blir det garanterat några liter till slut..














Simmande älg eller?? Nej det är "gubbens" snapsglas..










Visst vill jag ha sill och potatis med gräddfil och gräslök. Visst vill jag ha härligt grillat frampå kvällen men det allra viktigaste på Midsommarafton är väl ändå jordgubbarna. Även om vi har smultron så det räcker till ett helt kompani så vill jag inte vara utan "gubbarna".
Det blir då självklart att dekorera på många sätt med just jordgubbar..














Jordgubbelådan fick "gubben" när han köpte gubbarna. Virkade jordgubbar och smultron, en liten duk som jag broderat jordgubbar på, en hink för gubbarna och ett jordgubbeljus.. Nu kan festen börja..














Oj, jag hade ju glömt tända jordgubbsljuset..














Jag lovade för ett tag sen att jag skulle visa min jordgubbsduk som jag köpte av en strandförsäljare i Brasilien. Ja, det var ju självklart jordgubbarna jag föll för och sen är den stor och härlig..














Ja det har inte varit bara kalasande under helgen för jag har också virkat min första trasmatta. Nu har jag fått blodad tand kan jag säga. Jösses vad roligt det var och fort gick det också.
Nu behöver jag bara få tag på lite roligare och ljusare tyger.














Kram på er
Maidi

30 kommentarer:

  1. Vad skönt att ni haft en fin midsommar :)

    SvaraRadera
  2. I år är smultronen lika stora som jordgubbarna.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Visst är det smak av riktig sommar med jordgubbar och smultron :)
    Men, jag avstod från att köpa halvdåliga bär och väntar i stället på egna.
    Fina alternativa jordgubbar di visar.
    Ha en skön vecka! /Bea

    SvaraRadera
  4. Man kan ju undra varför dessa småkryp är så "elaka" mot oss människor, vad har vi gjort dem för ont.
    Skönt att er Midsommar var bra ändå.
    Jordgubbar och Midsommar hör ihop. Får inte jag jordgubbstårta på Midsommarafton så är det ingen Midsommar.

    Ha de gott. Kram Birgit

    SvaraRadera
  5. Vilken skön midsommaroch flitig:)
    Njut av semestern!!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. mon-jardin-en-ik26 juni 2011 kl. 21:04

    Det blev en härlig midsommar även om dem där odjuren jagade in er. Så stora smultronen är! Det blir nog en del så småningom.
    Fin jordgubbsbricka du har och att du föll för den duken förstår jag verkligen.
    Ha det fint.
    Anje

    SvaraRadera
  7. Härligt med alla Gubbarna...för mig blev det jordgubbar, chokladpudding och vispgrädde på jobbet.
    Jag har jobbat hela helgen så jag ser verkligen fram emot morgondagen när helgen är slut och jag ledig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja det är gott med jordgubbar...med enbart vaniljglass eller grädde. Inte båda - då blir det för mycket tycker jag.

    Vilken kreativitet du har! Jordgubbskreativitet ;-)

    Litet roligt att virkade tras- och plastmattor har blivit så populära. Min mamma virkade sådant på 1960-talet. Har en del plastmattor kvar på gården. Allt liksom kommer tillbaka så småningom....

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det härligt med "gubbar"!
    Hoppas du får en trevlig fortsättning på sommaren.
    kram/Elsa

    SvaraRadera
  10. :O) Vilka underbara smultron, de hade jag inte tackat nej till. Vilken fin bricka. Kram Katarina :O)

    SvaraRadera
  11. Gubbarna är verkligen goa iår. Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
  12. Mmm mmmm ....dina smultron !!! Jag har fått ihop 2 ynka små burkar, men än är jag inte färdig med plockandet. Underbar duk med jordgubbar. Tänk vad roligt att lägga på den varje midsommar,ja mer än så förstås. Den här veckan ska jag nog ge mig ut i jordgubbslandet om det blir självplockning.Både plocka och mumsa !!! Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Jag ska ta med mig familjen nån dag nu på semester för att plocka lite "goa gubbar";)Ha en fin start på din vecka.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  14. Jordgubbar och smultron är verkligen härligt att kunna plocka sina egna. Det blir en helt annan smak är köpe-jordgubbarna! Visste inte att man kan frysa smultron...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Det är så gott med smultron....
    Nu hopas vi på lite sommarvärme igen.
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Hejsan Maidi !

    Vilka härliga smultron, 4 st.blev det på "ståndet" jag drog upp och planterade i en kruka.Kanske fler nästa år.
    Vildvinet i min täppa kväver allt annat, fick ju flytta gubbarna till kökssidan vid vägen utanför våra hus, idag la jag nät över.De är bara kart än så länge, för lite sol.En Forsytia skymmer.

    Jag har en brosch som en Jordgubbe, jag fått av min Dotter, för flera år sedan.Varför vet jag inte, söt som en kanske.

    Trevlig sommar !

    Kram Mi

    SvaraRadera
  17. Så fint med alla jordgubbsdekorationer! Så duktig du är! Och smultron, finns det något godare?
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  18. Oj, vad många varianter av gubbar du har!
    Jovisst är det sommar när man får smaka smultron!
    Trevlig matta du virkat ... en riktig sommarsysselsättning :)
    Njut av stunden, här och nu!

    SvaraRadera
  19. Ja, eftersom jag inte äter matjésill så kan jag lätt säga att jordgubbarna är det bästa, haha. I år hade vi t o m egenodlade och det var så gott. Mycket sötare och godare än dom man köper i affären.
    Visst är det roligt att virka med trasmattor. så bökigt att sy ihop alla längder först bara, om man nu vill det!!
    Ha en bra kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  20. Vad härligt att ha smultron hos er. Det är något alldeles speciellt med dom bären, omän också jordgubbar förståss är goda :-).

    Det här med inre trygghet kan ju komma och gå i perioder. I bland måste jag ta tag i mig själv och försöka landa i allt. Sen rullar allt på i vanlig ordning..tills jag får sätta stopp för mig själv igen.


    kram
    strömma

    SvaraRadera
  21. Härlig läsning och vackra bilder, tack ;-)

    kram/caja

    SvaraRadera
  22. tur att du kom ihåg att tända jordgubbsljuset hi hi, ja det är gott och fint och somrigt med gubbarna, virka med trasor är kul fast lite jobbigt, jag gjorde en jättestor rund för länge sen men den har jag slängt bort..ibland är man korkad men gjort är gjort, kram till dig

    SvaraRadera
  23. Ååhh vad mysigt du gjort och mattan är ju helt underbar,en sån skulle inte jag tacka nej till..:))
    KRAAAM vännen och ha en skön kväll!!!

    SvaraRadera
  24. Det där med att virka en trasmatta har jag också planer på för jag kom på att det skulle passa allra bäst med en rund matta vid soffbordet vid sommarstugan. Och jordgubbar som motiv är alltid så sommrigt och härligt.
    Ha det så gott.

    SvaraRadera
  25. Hej du underbara kreativa . Tack för orden hos mig. Blev så glad. vilken trevlig blogg och jisses vad du kan fiffa till saker. Helt underbart. Ja jordgubbar tror jag finns snart hundra liter i min mage, näää. Men 20 iallafall. Lägger till dig på Frelugan. Nu ska jag susa vidare hos dig. Ha de så gott..

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  26. Inga smultron i sikte ännu, här. Men när ni kommer upp, kör någon mil till när ni ska till "sta'n" och prova Ostbuffét till lunch på Cafét vid Krokoms Turistbyrå - allt från Skärvången ;))

    SvaraRadera
  27. Åhhhhh, en sån fin matta Du virkar på, med sånt där härligt rejält trasmattestuk på!

    Har också smaskat i mej en del jordgubbar ;*)

    Kramen ♥
    Eva

    SvaraRadera
  28. Du har varit bra igång som vanligt. Vilken jordgubbsaktig midsommar :) Jag har inte tänkt på att man kan ha ett tema på midsommaren också...
    Nu hoppas jag att du har en fin dag och vecka. Snart semester!

    kram

    SvaraRadera
  29. Vilket härligt smultron- och jordgubbsinlägg! Duken fr Brasilien är magnifik, en sådan där klenod man plockar fram vid speciella tillfällen. Det var verkligen jordgubbstema hemma hos er.
    Och mattan var ju jättefin! Gör man först trasor och syr ihop och så virkar man med värsta stora virknålen, eller?
    Det vore skoj att prova!
    agneta kram

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv